Vi sender din julegave til Indien, ok?
Den danske cateringvirksomhed Frokost.dk har i godt fire år finansieret en skole i det sydlige Indien. Pengene kommer fra salget af frokost og i år også fra kundernes julegaver de er nemlig blevet droppet til fordel for bl.a. en ny legeplads og nye uniformer til skolens elever, til gavn for alle parter.
Landsbyen Gingee i det sydøstlige Indien er med godt 27.000 indbyggere et efter indiske forhold ganske lille, landligt samfund i delstaten Tamil Nadu, godt 150 km syd for millionbyen Chennai på kysten ud mod den bengalske bugt. Ikke et sted, specielt mange danskere har hørt om.
Læs også: Verdens første CO2-neutrale lufthavn ligger i Indien
Men siden 2011 har der faktisk været dansk tilstedeværelse i den ganske fattige provinsby, hvor det lokale fort med historie tilbage til 1190 er den største turistattraktion. Her startede den danske cateringvirksomhed Frokost.dk i samarbejde med den danske NGO Periamma nemlig et projekt, de kalder Frokost for Good, og som er centreret omkring driften af en skole med ca. 65 elever i alderen fra to til seks år.
Julegaver inddraget
Midlerne til projektet kommer fra salget af mad. For hver solgt frokostkuvert går der fem øre til skolen. Det er nok til, at Frokost.dk kan drive skolen alene og finansiere alt fra den daglige drift (bøger, løn, mad etc.) over renoveringer til IT-udstyr og legetøj til børnene.
I år har man, som noget nyt, ovenikøbet lagt lidt ekstra til, fordi man har valgt droppe de traditionelle kundejulegaver, der i mange år har været noget i retning af et par flasker vin og en æske chokolade, til fordel for en donation til skoleprojektet.
"Idéen med at inddrage julegaverne til kunderne har været undervejs i noget tid, men blev alligevel gennemført med en hvis spænding", fortæller marketingansvarlig for Frokost.dk, Marie-Louise Hinz-Holdt.
"Tankerne bag skoleprojektet opstod, fordi vi gerne ville gøre en forskel, men en donation i stil med dem, man ser masser af virksomheder give til fx de her store indsamlingsshows, virkede lidt kortvarig. Det er mange af de samme overvejelser, vi har med i forhold til vores kundegaver. Vi føler simpelthen, at pengene er bedre givet ud på den her måde; de vil gøre nytte i længere tid og for flere mennesker. Ikke desto mindre var vi selvfølgelig spændte på, hvordan kunderne ville reagere på at miste deres normale gave og få at vide, at den ville blive sendt til Indien i stedet, men indtil videre har vi kun haft positive reaktioner", siger hun.
Kommerciel værdi
De sidste par år er skoleprojektet i stigende grad blevet et emne, som kommer op på diverse salgs- og kundemøder og specielt på de julebesøg, Frokost.dks kundekonsulenter har været ude på rundt om i landet i løbet af november og december. Her har de fortalt om initiativet og ikke mindst muligheden for, at vinde en tur til Indien for to personer sammen med en ansat fra Frokost.dk for at besøge skolen.
<p>"Rigtig mange af vores kunder også efterspørger noget mere, og projektet i Indien bidrager med noget opmærksomhed."</p> <p>Marketingansvarlig for Frokost.dk, Marie-Louise Hinz-Holdt.</p>
"Det er blevet noget, flere og flere gerne vil høre om, og på den måde er det blevet et godt add-on til vores koncept, hvor maden selvfølgelig stadig er og altid vil være det centrale, men hvor rigtig mange af vores kunder også efterspørger noget mere end det. Så du kan sige, at den her tankegang om at gøre noget ekstra er blevet integreret i vores virksomhed, og selvom det måske ikke er noget, vi decideret er blevet valgt til på i sig selv, så bidrager det med noget opmærksomhed, fordi mange gerne vil være med i eksempelvis rejsekonkurrencen", fortæller Marie-Louise Hinz-Holdt, der selv besøgte skolen tidligere i år.
Konkret har pengene fra årets omdirigerede julegaver været med til at renovere skolens klasselokaler og give den en ny legeplads, et nyt soltag i gården, nye uniformer til alle eleverne og forskelligt udstyr i form af blandt andet køkkengrej, et kamera og en printer. Derudover er man også begyndt at tilbyde transport til de større børn i området, når de rykker fra pre til primary school og derfor skal bevæge sig længere væk fra området.
Læs også: Det er vigtigt at få sat kød og blod på CSR-initiativerne
Og hvordan ser fremtiden så ud for det indisk-danske projekt?
"Vi tager det lidt ad gangen. Vi bliver i hvert fald i det samme område i Indien, hvor vi har opbygget noget viden og efterhånden kender folk, og så må vi se, hvad det fører med sig af spændende initiativer fremover", slutter Marie-Louise Hinz-Holdt.