Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Ørsted vil være CO2-neutral i 2025 og prøver derfor hele tiden nye muligheder af - også inden for serviceringen af allerede opførte vindmøller, som bl.a. indebærer transport til havs. Eller gør det? Det er vindmøllevirksomheden nu gået sammen med fragtvirksomheden DSV for at undersøge, i en test af hvilken rolle fragtdroner kan spille inden for bæredygtig logistik til havvindmølleparker. Forsøgene med dronefragt fra Grenaa til Anholt er de første af sin slags.
Havvindmølleparker er generelt placeret langt fra kysten, og transport af de teknikere, der servicerer møllerne, og reservedele dertil foregår normalt med skib. Teknikerne medbringer værktøj og de gængse sliddele, der ofte benyttes i vindmøllen, men er der brug for specielle reservedele, er det nødvendigt at hente dem i land. Dette er både omkostningstungt og tidskrævende, og reparationen sker derfor typisk først den efterfølgende dag. Fragtdroner vil som et alternativ kunne tilbyde transport af især mindre reservedele, hvilket vil kunne bidrage til en langt hurtigere genstart af vindmøllen.
Klaus Baggesen Hilger, Head of Operations Digital & Innovation i Ørsted, siger:
”I Ørsted afsøger vi konstant nye muligheder for at minimere nedetiden på vindmøllerne for at øge produktionen af grøn strøm. Dronerne flyver på grøn strøm og flyver autonomt ud til offshore transformerstationen, men vi håber på, at vi senere også kan teste dronerne ved vindmøllerne. Ved hurtigt og effektivt at kunne bringe manglende reservedele ud i forbindelse med reparationer kan nedetiden på en vindmølle reduceres og dermed øges produktionen af grøn energi. Samtidig mindskes behovet for transport via skibe, hvilket medfører, at CO2-udledningen i forbindelse med driften af havvindmølleparker mindskes.”
Læs også: Politisk robotstrategi skal bidrage til et grønnere Danmark
Hurtigt og effektivt alternativ
For DSV er det oplagt at gå med i forsøget, da virksomheden netop arbejder med innovation og automatisering som omdrejningspunkt for udviklingen af deres logistikservices. DSV har allerede droner i brug i egne logistikcentre og ser en spændende mulighed for at bruge droneteknologien i nye sammenhænge.
Peter Matthiesen, Head of Innovation & Digital Products i DSV, siger:
”I DSV arbejder vi hele tiden på at skabe optimale forsyningskæder for vores kunder, og derfor er det oplagt for os at samarbejde med Ørsted om at optimere deres forsyningskæde fra kyst til havvindmølleparker. Det er hurtigt, omkostningseffektivt og grønt, så vi ser frem til at gennemføre forsøgene.”
Testflyvningerne strækker sig over to uger, hvor dronen vil skulle demonstrere, at den er i stand til at levere komponenter fra Ørsteds driftsbase på Grenaa Havn og 25 km ud til offshore transformerstationen og potentielt til vindmøllerne. Forsøgene gennemføres med en elektrisk drevet drone, der har en rækkevidde på 100 km og en lasteevne på 2,5 kg.
- EHS