“Det er nu, det afgøres, hvad din virksomhed skal leve af”
Vær med, når fremtrædende forskere og internationale lederskikkelser mødes for at drøfte hvordan samfund og virksomheder i løbet af de næste 1000 dage skal omstille sig til helt nye vilkår.
Betingelserne for at konkurrere og overleve som virksomhed vil blive markant forandrede indenfor de kommende år. Alt vil afhænge af evnen til hurtigt at afkode nye udfordringer og i samme takt ændre fokus og strategier. Omstillingshastigheden kan dermed blive en eksistensbetingelse. Den udfordring er baggrunden for arrangementet “Omstilling til en ny virkelighed”, der finder sted i København d. 4. april.
Begivenheden er en del af projektet “Navigating 360” og som drives af Mandag Morgen og Sustainia. På mødet vil op til 50 deltagere komme i dialog med en kreds af fremtrædende forskere og eksperter, som afdækker perspektiver og konsekvenser af de vigtigste og mest akutte kriser og tegne konturerne af den nye virkelighed.
Læs også: COWI vil kun have grøn omsætning om fem år
Virksomhedernes muligheder og svar leveres på mødet af to fremtrædende lederskikkelser: Paul Polman, tidligere topchef i Unilever og Mads Nipper, administrerende direktør for Ørsted. Polman tager afsæt i sin nye bog “Net Positive: How Courageous Companies Thrive by Giving More Than They Take”. Den er opskriften på “the next corporate revolution”.
Dermed sætter mødet bæredygtighed og samfundsansvar i et skarpt og aktuelt relief.
Initiativtager og stifter af “Navigating 360” er Erik Rasmussen - også stifter af Mandag Morgen og tænketanken Sustainia, og CSR.dk har interviewet Erik Rasmussen om ideen bag og forventningerne til arrangementet.
- Det er meget store fænomener og emner, der er på dagsordenen d. 4. april. Hvorfor er de relevante for danske virksomheder - det går jo godt i Danmark?
Fænomenerne er ikke større, end de er direkte relevante for enhver virksomhed, der ønsker at kende de markeder og de betingelser, de skal operere i. Om det er klimaforandringer eller pandemier, har de en direkte og afgørende indflydelse på alle virksomheders vilkår. Corona er et godt og overbevisende eksempel, og dem bliver der flere af. Udfordringerne har det til fælles, at de hænger sammen og accelererer næsten eksponentielt.
Den netop udkomne Global Risks Report 2022 fra World Economic Forum udtrykker det meget direkte: Enhver virksomhed skal indenfor de næste 1000 dage - tre år - omstille sig til markant anderledes vilkår og konkurrencebetingelser. Omstillingsevnen kan derfor blive en overlevelsesbetingelse. Det er budskabet fra de 1000 internationale eksperter og 12.000 ledere fra 124 lande, der har givet input til rapporten. Trukket skarpt op handler det om, hvad din virksomhed skal leve af i fremtiden. Den overvejelse skal sandsynligvis gøres indenfor de nærmeste år.
Ja, det går måske godt i Danmark og også for mange virksomheder, men succes har det med at blive en sovepude. Succes giver ofte en falsk fornemmelse af urørlighed og ubegrundet selvtilfredshed. Det går ud over den konstruktive bekymring, der løbende motiverer en virksomhed til at være på vagt og konstant opmærksom på såvel nye trusler som nye muligheder.
- Hvad er det nye? Vi har jo talt om klima, polarisering og fake news i årevis?
Korrekt, vi har drøftet disse emner i årevis, men alligevel accelerer problemerne. Vi har måske talt forkert om dem, ikke taget dem alvorligt eller forsøgt at løse dem som enkeltstående kriser.
Det nye er, hvordan de hænger sammen, muterer og gensidigt forstærker hinanden. Det er den sammenhæng “Navigating 360” afdækker, og hvordan vi i praksis skal håndtere helt nye trusler, og dermed også identificere helt nye løsninger.
Det er bl.a. grunden til, at vi ved mødet ”Omstilling til en ny virkelighed” d. 4. april for første gang ser en række forskellige forskere fra forskellige institutter gå sammen for at give et integreret bud på den virkelighed, erhvervslivet skal omstille sig til fra nu af. At forstå hvordan, den nye virkelighed bliver ens virksomheds nye virkelighed, er en eksistensbetingelse.
- Hvad er det konkret en virksomheds ledelse kan gøre? Hvordan ser en strategi, som er tilpasset den nye virkelighed, du beskriver, ud?
Det første skridt er, at topledelsen udvider sit fokus, sin interessesfære. Det vil sige orienterer sig i en verden udenfor sektor- og branchespecifikke begivenheder. De største overraskelser kommer som regel der, hvor opmærksomheden er mindst. De vigtigste erhvervsnyheder handler ikke om erhvervslivet, men hvad der har størst betydning for erhvervslivet, og det er sjældent det samme.
Som en konkret ide vil jeg foreslå topledere at nærlæse den netop udkomne Global Risks Report 2022 fra World Economic Forum. Den er et overbevisende og udfordrende input til strategisk udvikling for virksomheder. Den rapport er også det aktuelle afsæt for arrangementet den 4. april.
Med den og tilsvarende rapporter som kilde, bør ledelsen forholde sig til hvilken rolle, hvilket ansvar og hvilken strategi, virksomheden skal forfølge, hvis de ikke vil risikere at blive overrasket af de forudsigelige udfordringer. At gøre det, bliver i realiteten bestemmende for overlevelsesmulighederne.
Læs også: Virksomheder sætter ambitiøse klimamål, men ikke alle følger op
Ét er sikkert: Det vigtigste konkurrenceparameter i en verden under konstante og accelererende forandringer er omstillingsevnen. En virksomhed, der ikke i løbet at 1000 dage kan transformere sig selv, kan beskrives som en truet race. Et centralt spørgsmål for enhver direktion og bestyrelse bliver at afgøre, hvad virksomheden skal leve af om fem år, fordi forudsætningerne konstant forandrer sig.
- Hvad kan man få med hjem fra d. 4. april, som kan hjælpe en med at tilpasse sig?
Vi kan selvsagt ikke levere færdigsyede svar på alle virksomheders udfordringer. Men vi kan forhåbentlig give nogle vigtige input og generelle værktøjer til at både at forstå de nye vilkår, og hvordan man kan omstille sig til dem.
Men dybest set handler det om et mindset, om at se hvordan selv de største risici kan forvandles til endnu større muligheder. Forskellen på en risiko og en mulighed er, hvor hurtigt du opdager den
Klik her for at tilmelde dig ”Omstilling til en ny virkelighed” med 30 procent rabat på billetprisen
- Har du set filmen “Don’t look up”? Og i hvilket omfang vil du sidestille situationen i filmen med den virkelighed, der behandles på mødet d. 4. april? Her tænker jeg ikke på om truslen er en meteor eller f.eks. klimakrisen, men på reaktionsmønstre. Og hvor tit har du følt dig som forskerne i filmen?
Jeg har set filmen. Det er en både underholdende og tankevækkende satire. Og jo, jeg kan en gang imellem godt identificere mig med de forskere, der i tide udsender skarpe men alligevel overhørte advarsler. De bliver først taget alvorligt, når vi har passeret tipping points, og hvor det ikke handler om at løse, men at leve med kriserne. Det har de seneste år givet mange eksempler på.
Personligt har jeg set og ved gentagne lejligheder påpeget og advaret om de stadig mere oplagte og synlige udfordringer. I dag præges min optimisme af, at kriserne nu har et omfang og en styrke, så de fleste efterhånden kan se og mærke dem. Det burde i sig selv udløse nytænkende svar. Nogle af dem håber jeg, vi kan præsenteres den 4. april.
Tilmeld dig ”Omstilling til en ny virkelighed” gennem CSR.dk og spar 30 procent på billetprisen.