29.09.2019  |  Klima, miljø og energi

10-punktsplan skal bane vejen for en grønnere dagligvarehandel

Regeringen inviterer erhvervslivet til partnerskaber om grøn omstilling. De Samvirkende Købmænd har ti forslag til fremme af en grønnere dagligvarehandel.

Den nye regering har lagt op til at samarbejde med erhvervslivet om at få sat fart på den grønne omstilling.

Læs også: Størstedelen af danskerne siger god for klimaafgifter på dagligvarer

Den bold har De Samvirkende Købmænd (DSK), der bl.a. har Meny, Rema 1000 og Spar som medlemmer, grebet. Derfor har de udarbejdet et oplæg til et partnerskab om en grønnere dagligvarehandel.

”Vi skal i hver eneste butik gøre en indsats for f.eks. at spare på energien og undgå madspild”, siger adm. direktør i DSK, John Wagner, og fortsætter:

”Men vi må også forlange, at der fra politisk hold kommer initiativer, som fjerner de barrierer, der forhindrer de forretningsdrivende i at tage optimalt hensyn til klimaet”.

Læs også: Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene

Oplægget indeholder således nedenstående 10-punktsplan med initiativer, som vil gøre det lettere for butikkerne at tage hensyn til klima, miljø og bæredygtighed. 

  1. Madspild – administrative byrder lempes, og aktiviteter samles
  2. Ensretning af kommunernes krav til affaldssortering
  3. Opgør med de pantfrie dåser fra de tyske grænsebutikker 
  4. Øget brug af pant og lokale genbrugsstationer
  5. Plastikstrategi skal implementeres
  6. Fjernelse af afgiften på overskudsvarme
  7. Tilskud til/forøgede afskrivningsmuligheder for energireducerende tiltag
  8. Klimamærkning/øget bevidsthed om klimapåvirkning
  9. Transport med øget elektrificering
  10. Nedsat moms på sundere fødevarer

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere