Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene

I begyndelsen af 2017 rammer de første produkter med donaid-logo markedet og skaffer penge til partnere i NGO-verdenen.

Det første produkt i Danmark med donaids logo, som fungerer som et garantmærke for donationer, rammer hylderne i de jyske Løvbjerg-supermarkeder inden for kort tid..

04.01.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Selvom opfinderen af Kinderægget døde i 2016, lever ideen om noget, som kombinerer hele tre ting på en gang i bedste velgående, F.eks. når virksomheden donaid forbinder leverandører af dagligvareprodukter med udvalgte NGO’er med supermarkedskæderne som distributionsplatform i en treenighed, hvor alle får behov opfyldt.

”Vi fornemmer, at leverandørerne til dagligvarehandlen, gerne vil finde en metode til at byde ind i CSR-feltet, men at de også synes det er svært at finde hoved og hale i det. De skal både lære at tale med NGO’er og forstå deres kunders CSR-prioriteter og behov, og det synes de ikke altid, de har kompetencerne til,” forklarer Peter Mouritsen, som er initiativtager til og direktør i donaid. 

Sådan fungerer det
Konkret foregår det sådan, at en virksomhed køber en licens hos donaid, som så henvender sig til deres portefølje af NGO-samarbejdspartnere, for et muligt samarbejde med leverandøren. Når det er på plads, kan leverandøren begynde at tilbyde indkøberne i dagligvarekæderne muligheden for at få produkter med donaids logo på og lave aftaler om et øremærket beløb til velgørenhed for hver enhed, der er solgt ind i sortimentet eller leveret til en aktivitet. På den måde er det ikke så anderledes end almindelige forhandlinger om kampagneaktiviteter rundt om en vare. Normalt handler det om tilbud, mængderabatter eller events. Med donaid er det bare et andet emne.

”I forbindelse med en donaid-licens kan du tale om kampagner, der bakker op om supermarkedets CSR-profil. De kan få deres brand sat i forbindelse med en god sag, uden at det koster dem ekstra, og leverandøren kan være aktiv inden for CSR med kunden i fokus” siger Peter Mouritsen.

Et konkret eksempel er når Amanda Seafoods produkter sammen med den jyske supermarkedskæde Løvbjerg i foråret 2017 kommer til skaffe midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde.

”Kunderne ude i kædens butikker vil kunne se, hvad der konkret er støttet, og hvor mange midler der er støttet med som en del af aktiviteten hos Løvbjerg. Som godkendt donaid licenstager, kan Amanda Seafoods skabe denne støtte, hvor donaid så leverer alt materiale og dokumentation omkring selve støtteprojektet,” siger Peter Mouritsen.

"Mest muligt velgørenhed for pengene, det er det vi vil," understreger Peter Mouritsen, direktør i donaid. (Foto: Poul Madsen).

Nemt og uden risici
Når Peter Mouritsen forklarer, hvordan det virker, har han noget at have det i. donaid er skabt med mere 20 års erfaring fra detailhandel som bl.a. indkøbschef i Dansk Supermarked. donaids erklærede formål er da også at lave mest mulig velgørenhed for pengene.  

”På længere sigt vil vi gerne opfattes som et seriøst garantmærke i stil med Fairtrade mærket – men blot i relation til ordnede forhold omkring donation,” tilføjer Peter Mouritsen.

Nøglen hertil er at gøre det nemt at arbejde med donaid, samtidig med at alle risici for alle projektets deltagere er minimeret gennem 100% gennemsigtighed og overblik over alle de bagvedliggende processer. 

”Vi har gjort virkelig meget ud af at have styr på vores procedurer, så der ingen huller er i forhold til ansvar, pengeoverførsler, rettigheder etc. Det skal være på plads, hvis vi skal være troværdige partnere,” understreger Peter Mouritsen. ”Oveni dette kan vi vejlede vores licenstagere i, hvordan de kan tilbyde detailledet noget merværdi, og vi kan sørge for at hverken supermarked eller leverandør skal bekymre sig om, hvorvidt der er orden i sagerne, hvad pengene er gået til, osv.”

For NGO’erne betyder det f.eks. at der er faste aftaler om, hvilke af deres materialer der stilles til rådighed for Donaids licenshavere i form af forhåndsgodkendt tekst-, foto- og logomateriale. Og de undgår at skulle være i kontakt med en lang række leverandører, som selv henvender sig.

For licenshaverne, altså vareleverandørerne, er der sikkerhed for, at alle projekter og organisationer de støtter er valide, veldefinerede og de får adgang til de kommunikationsmaterialer de skal bruge for at sprede viden om projektet både internt og eksternt. Samtidig kan de nyde godt af Donaids kortlægning af alle supermarkedskædernes – altså leverandørernes kunders - CSR-prioriteter, målt i forhold til FN’s Verdensmål (SDG’erne).   

Efter planen
donaid har været i gang med forberedelserne til en regulær lancering af sig selv i 2017, som det, de kalder et garantmærke, siden starten af 2016. De første licenser er allerede tegnet og produkter indenfor personlig pleje, rengøring, fiskekonserves og pasta er nu at finde på supermarkedernes hylder.

”Det har hele tiden været planen at de første produkter i samarbejde med donaid skulle på markedet primo 2017, så det er tilfredsstillende at vi er kommet i mål med dette,” fortæller Peter Mouritsen.

Målsætningen er nu at sætte yderligere fart i lanceringen af donaid som garantmærke. Dels som kommunikation til slutbrugeren, men i høj grad også i samarbejde med leverandørerne og detailkæderne. Målsætningen er at have ca. 500-600 donaid-mærkede varer på hylderne ultimo 2017.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

24.04.2024CSR.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024CSR.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

22.04.2024BSR

Sponseret

Beyond 2025: Setting Credible Sustainability Goals for Long-Term Impact

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

19.04.20242030 Builders

Sponseret

The Importance of Employee Engagement in Corporate Sustainability

18.04.2024CSR.dk

Closing Loops: Danmarks store skridt mod en mere cirkulær fremtid

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Klappir Nordic ApS
Konference
MEET US AT LOOP FORUM

We have a complete solution for your ESG compliance work, and we would love to discuss opportunities with you!

Dato

24.04.2024

Tid

09:30

Sted

Lokomotivværkstedet - Otto Busses Vej 5A, 2450 København

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København