Når købmænd laver CSR: Mest mulig velgørenhed for pengene

I begyndelsen af 2017 rammer de første produkter med donaid-logo markedet og skaffer penge til partnere i NGO-verdenen.

Det første produkt i Danmark med donaids logo, som fungerer som et garantmærke for donationer, rammer hylderne i de jyske Løvbjerg-supermarkeder inden for kort tid..

04.01.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Selvom opfinderen af Kinderægget døde i 2016, lever ideen om noget, som kombinerer hele tre ting på en gang i bedste velgående, F.eks. når virksomheden donaid forbinder leverandører af dagligvareprodukter med udvalgte NGO’er med supermarkedskæderne som distributionsplatform i en treenighed, hvor alle får behov opfyldt.

”Vi fornemmer, at leverandørerne til dagligvarehandlen, gerne vil finde en metode til at byde ind i CSR-feltet, men at de også synes det er svært at finde hoved og hale i det. De skal både lære at tale med NGO’er og forstå deres kunders CSR-prioriteter og behov, og det synes de ikke altid, de har kompetencerne til,” forklarer Peter Mouritsen, som er initiativtager til og direktør i donaid. 

Sådan fungerer det
Konkret foregår det sådan, at en virksomhed køber en licens hos donaid, som så henvender sig til deres portefølje af NGO-samarbejdspartnere, for et muligt samarbejde med leverandøren. Når det er på plads, kan leverandøren begynde at tilbyde indkøberne i dagligvarekæderne muligheden for at få produkter med donaids logo på og lave aftaler om et øremærket beløb til velgørenhed for hver enhed, der er solgt ind i sortimentet eller leveret til en aktivitet. På den måde er det ikke så anderledes end almindelige forhandlinger om kampagneaktiviteter rundt om en vare. Normalt handler det om tilbud, mængderabatter eller events. Med donaid er det bare et andet emne.

”I forbindelse med en donaid-licens kan du tale om kampagner, der bakker op om supermarkedets CSR-profil. De kan få deres brand sat i forbindelse med en god sag, uden at det koster dem ekstra, og leverandøren kan være aktiv inden for CSR med kunden i fokus” siger Peter Mouritsen.

Et konkret eksempel er når Amanda Seafoods produkter sammen med den jyske supermarkedskæde Løvbjerg i foråret 2017 kommer til skaffe midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde.

”Kunderne ude i kædens butikker vil kunne se, hvad der konkret er støttet, og hvor mange midler der er støttet med som en del af aktiviteten hos Løvbjerg. Som godkendt donaid licenstager, kan Amanda Seafoods skabe denne støtte, hvor donaid så leverer alt materiale og dokumentation omkring selve støtteprojektet,” siger Peter Mouritsen.

"Mest muligt velgørenhed for pengene, det er det vi vil," understreger Peter Mouritsen, direktør i donaid. (Foto: Poul Madsen).

Nemt og uden risici
Når Peter Mouritsen forklarer, hvordan det virker, har han noget at have det i. donaid er skabt med mere 20 års erfaring fra detailhandel som bl.a. indkøbschef i Dansk Supermarked. donaids erklærede formål er da også at lave mest mulig velgørenhed for pengene.  

”På længere sigt vil vi gerne opfattes som et seriøst garantmærke i stil med Fairtrade mærket – men blot i relation til ordnede forhold omkring donation,” tilføjer Peter Mouritsen.

Nøglen hertil er at gøre det nemt at arbejde med donaid, samtidig med at alle risici for alle projektets deltagere er minimeret gennem 100% gennemsigtighed og overblik over alle de bagvedliggende processer. 

”Vi har gjort virkelig meget ud af at have styr på vores procedurer, så der ingen huller er i forhold til ansvar, pengeoverførsler, rettigheder etc. Det skal være på plads, hvis vi skal være troværdige partnere,” understreger Peter Mouritsen. ”Oveni dette kan vi vejlede vores licenstagere i, hvordan de kan tilbyde detailledet noget merværdi, og vi kan sørge for at hverken supermarked eller leverandør skal bekymre sig om, hvorvidt der er orden i sagerne, hvad pengene er gået til, osv.”

For NGO’erne betyder det f.eks. at der er faste aftaler om, hvilke af deres materialer der stilles til rådighed for Donaids licenshavere i form af forhåndsgodkendt tekst-, foto- og logomateriale. Og de undgår at skulle være i kontakt med en lang række leverandører, som selv henvender sig.

For licenshaverne, altså vareleverandørerne, er der sikkerhed for, at alle projekter og organisationer de støtter er valide, veldefinerede og de får adgang til de kommunikationsmaterialer de skal bruge for at sprede viden om projektet både internt og eksternt. Samtidig kan de nyde godt af Donaids kortlægning af alle supermarkedskædernes – altså leverandørernes kunders - CSR-prioriteter, målt i forhold til FN’s Verdensmål (SDG’erne).   

Efter planen
donaid har været i gang med forberedelserne til en regulær lancering af sig selv i 2017, som det, de kalder et garantmærke, siden starten af 2016. De første licenser er allerede tegnet og produkter indenfor personlig pleje, rengøring, fiskekonserves og pasta er nu at finde på supermarkedernes hylder.

”Det har hele tiden været planen at de første produkter i samarbejde med donaid skulle på markedet primo 2017, så det er tilfredsstillende at vi er kommet i mål med dette,” fortæller Peter Mouritsen.

Målsætningen er nu at sætte yderligere fart i lanceringen af donaid som garantmærke. Dels som kommunikation til slutbrugeren, men i høj grad også i samarbejde med leverandørerne og detailkæderne. Målsætningen er at have ca. 500-600 donaid-mærkede varer på hylderne ultimo 2017.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams