17 flyselskaber får en tur i greenwashing-maskinen
Bliver en flyvetur grøn eller co2-neutral af, at man køber kompensation? Den europæiske forbrugerorganisation siger nej og indklager flyselskaber for greenwashing.
I går afleverede den fælleseuropæiske forbrugerorganisation (BEUC) på vegne af 23 af sine medlemmer fra 19 lande en klage over 17 luffartselskabers klimarelaterede påstande. Dem skal EU-kommissionen og netværket af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder i Europa nu tage stilling til.
"Vi beder om en pan-europæiske undersøgelse af forholdene, og om at de konkrete flyselskaber - og sektoren som helhed - holder op med at komme med påstande, der giver forbrugere det indtryk, at det at flyve er bæredygtigt. Det er simpelthen usandt, for flyvning er ikke bæredygtigt og har ikke udsigt til at blive det i den nære fremtid. Hvor flyselskaber har foreslået forbrugeren, at de kan betale grønne afgifter på baggrund af selskabets påstande, ønsker vi at forbrugerbeskyttelsesorganisatoiner beder luffartsselskaberne om at betale pengene tilbage," skriver BEUC i en pressemeddelelse.
De påstande, klagen peger på, er f.eks. at man ved at betale ekstra kan offsette, neutralisere eller kompensere for en flyvnings CO2-udledninger. Forbrugerorganisationen mener, at det er faktuelt forkert, fordi de positive gevinster fra offsetting er højst usikre, mens skaden fra udledningerne fra flyvninger er uafviselige. Eller at kunder opfordres til at betale til udviklingen af ‘Sustainable Aviation Fuels’ (SAF), hvilket ifølge klagen er vildledende fordi denne type brændsler ikke rigtig er markedsklar og i det omfang de er kun udgør en meget lille del af det brændstof en flyvning bruger. Og det vil ifølge BEUC være tilfældet i ret mange år ud i fremtiden.
"Ingen af de strategier, flyselskaberne følger i dag, kan forhindre udledninger af drivhusgasser. Det er vigtigt at vi stopper de påstande, for udledninger fra flytrafik vil stige i de ommende år," skriver BEUC.
“Whether you pay a ‘green fare’ or not, your flight will still emit climate-harmful gases. Technological solutions to decarbonise aviation won’t become a massive-scale reality any time soon, so depicting flying as a sustainable mode of transport is pure greenwashing. At a time when many want to travel more sustainably, airlines should urgently stop offering consumers a fake peace of mind,” siger Ursula Pachl, BEUC’s Deputy Director General.
Implying that air travel can be “sustainable”, “responsible” and “green” is deceptive. None of the strategies deployed by the aviation sector are currently able to prevent Greenhouse Gas emissions. It is important to stop these claims as with air traffic set to increase, emissions will keep rising for years to come.4
Luftfartselskaberne i klagen er: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling og Wizz Air.
I en artikel fra AFP, udtaler Airlines for Europe (A4E), en brancheorganisation, at dens medlemmer "fuldt ud anerkender vigtigheden af transparent kommunikation om bæredygtighed", og tilføjede at hvor offsets i dag spiller en rolle, vil det blive mindre betydningsfuldt i takt med at branchen tager mere energieffektive flye i brug og investerer mere i SAF.
- EHS