17 møbelvirksomheder samarbejder om at flytte møbelbranchen i en grønnere retning
Ny møbelkollektion vil vise, at det kan lade sig gøre at komme med et kvalificeret bud på, hvad klimabelastningen er på et møbel.
17 møbelvirksomheder lancerer kollektionen ’The Nordic Collection’: En møbelserie bestående af 107 møbler, der alle har fået vurderet deres klimabelastning af virksomheden Målbar.
Det skriver Børsen Bæredygtig.
Samarbejdet mellem de 17 virksomheder skal belyse den klimabelastning, møbelbranchen udgør. Hvert år smider europæerne nemlig 10 mio. ton møbler ud, og under 1 pct. bliver genbrugt ifølge tal fra EU-Kommissionen.
“Der er simpelthen brug for, at købere får bedre mulighed for at vurdere, hvor stor klimabelastningen er fra deres handel og brug af produkterne. Det kalder på en gældende standard på området,” siger Steffen Max Høgh, csr-direktør i møbelvirksomheden Holmris B8 og vært på podcasten Bæredygtig Business, der er initiativtager til ’The Nordic Collection’.
Læs også: Tendens: Fuld sporbarhed spreder sig til forbrugsvarer
Møblerne i kollektionen bliver nogle af de første på markedet, der oplyser kunderne om den specifikke vares CO2-belastning. Ellers har certificeringer været kundernes foretrukne redskab til at foretage det klimavenlige køb. Eksempelvis Svanemærket har vundet indpas i mange forbrugeres bevidsthed. Mærket siger dog ikke noget om produktets klimabelastning.
Det offentlige køber hvert år varer for 380 mia. kr., som regeringen selv anslår resulterer i et klimaaftryk på 12 mio. ton.
Både Steffen Max Høgh og Michael Søgaard Jørgensen, der er lektor ved Aalborg Universitet og forsker i cirkulær økonomi og bæredygtighed fremhæver, at det vil give bonus på miljøkontoen, hvis både staten og de private virksomheder stiller krav til miljømærkninger og samlet klimabelastning, når de køber varer.
Det kan godt være, at de 107 møbler ikke gør en kæmpe forskel, men det handler om at vise, at det kan lade sig gøre at komme med et kvalificeret bud på, hvad klimabelastningen rent faktisk er på et møbel, fortæller Steffen Max Høgh. Han understreger dog, at produktlevetid og genbrug også spiller en central rolle i den samlede klimapåvirkning.
- MTN