30 deltagere og 2½ år senere: Ny guide til partnerskaber lanceres i dag
Når Dansk Industri i dag afholder sin store konference om FNs globale mål for bæredygtig udvikling, bliver der også plads til offentliggørelsen af en ny guide til partnerskaber med Røde Kors og Deloitte som afsendere.
Tredive organisationer og virksomheder fra hele Danmark har over en periode på 2½ år delt erfaringer fra både globale og lokale partnerskaber med hinanden og med Røde Kors og Deloitte. De to har nemlig stået for arbejdet med at analysere de samlede erfaringer fra de partnerskaber deltagerne allerede er en del af.
Det har resulteret i en guide som er gratis tilgængelig for alle på www.access2innovation.com/theguide sammen med en række cases, skabeloner og andre redskaber. Og måske endda et par gode ideer til hvor man kan finde ekstern finansiering til sit partnerskabsprojekt.
Stærk, fornyet interesse i partnerskaber
Der vil måske være enkelte, der tænker, at det med partnerskaber har vi da vist talt om før. Det er givetvis sandt, men behovet for dem synes aldrig at have været større. Det samme gælder det politiske fokus.
Fattigdom. Klimaforandringer. Forurening, Befolkningstilvækst. Verden står overfor en række voldsomme udfordringer, som vil berøre os alle. Løsninger kræver samarbejde – også mellem partnere der ikke normalt arbejder inden for samme felt.
Konsensus breder sig således omkring det at partnerskaber mellem virksomheder, civilsamfund, myndigheder og andre institutioner er en af de mest effektive tilgange til at løse globale humanitære og miljømæssige udfordringer.
Af samme grund er partnerskaber højt på dagsordenen for opfyldelsen af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Man kan dristes til at sige, at de ses som en forudsætning for at komme i mål, og som en af de måder virksomheder skal være involveret i det arbejde.
Uvant for alle parter
Ideen er at humanitære organisationer og virksomheder bruger deres respektive kernekompetencer til at udvikle nye løsninger, nye forretningsmodeller, nye markeder og ny viden.
”Denne type partnerskaber kræver en ny måde at tænke på, som er uvant for alle de involverede. Guiden kommer med en række templates og redskaber, der forhåbentligt kan hjælpe partnerne i at styre den innovative proces sikkert i mål,” Bahar Haghsenas, Senior Manager i Deloitte, som har været en del af arbejdet med guiden.
Guiden og værktøjerne vil blive promoveret igennem hele 2016.