17.03.2016  |  Strategi & ledelse

30 deltagere og 2½ år senere: Ny guide til partnerskaber lanceres i dag

Når Dansk Industri i dag afholder sin store konference om FNs globale mål for bæredygtig udvikling, bliver der også plads til offentliggørelsen af en ny guide til partnerskaber med Røde Kors og Deloitte som afsendere.

Tredive organisationer og virksomheder fra hele Danmark har over en periode på 2½ år delt erfaringer fra både globale og lokale partnerskaber med hinanden og med Røde Kors og Deloitte. De to har nemlig stået for arbejdet med at analysere de samlede erfaringer fra de partnerskaber deltagerne allerede er en del af.

Det har resulteret i en guide som er gratis tilgængelig for alle på www.access2innovation.com/theguide sammen med en række cases, skabeloner og andre redskaber. Og måske endda et par gode ideer til hvor man kan finde ekstern finansiering til sit partnerskabsprojekt.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Stærk, fornyet interesse i partnerskaber
Der vil måske være enkelte, der tænker, at det med partnerskaber har vi da vist talt om før. Det er givetvis sandt, men behovet for dem synes aldrig at have været større. Det samme gælder det politiske fokus.

Fattigdom. Klimaforandringer. Forurening, Befolkningstilvækst. Verden står overfor en række voldsomme udfordringer, som vil berøre os alle. Løsninger kræver samarbejde – også mellem partnere der ikke normalt arbejder inden for samme felt.

Konsensus breder sig således omkring det at partnerskaber mellem virksomheder, civilsamfund, myndigheder og andre institutioner er en af de mest effektive tilgange til at løse globale humanitære og miljømæssige udfordringer.

Af samme grund er partnerskaber højt på dagsordenen for opfyldelsen af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Man kan dristes til at sige, at de ses som en forudsætning for at komme i mål, og som en af de måder virksomheder skal være involveret i det arbejde.

Uvant for alle parter
Ideen er at humanitære organisationer og virksomheder bruger deres respektive kernekompetencer til at udvikle nye løsninger, nye forretningsmodeller, nye markeder og ny viden.

”Denne type partnerskaber kræver en ny måde at tænke på, som er uvant for alle de involverede. Guiden kommer med en række templates og redskaber, der forhåbentligt kan hjælpe partnerne i at styre den innovative proces sikkert i mål,” Bahar Haghsenas, Senior Manager i Deloitte, som har været en del af arbejdet med guiden.

Guiden og værktøjerne vil blive promoveret igennem hele 2016. 

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere