Få inspiration til fremtidens forretning på CSR Awards
Både danske og internationale virksomheder vil på årets CSR Awards præsentere deres indsatser for at bringe CSR ind i kerneforretningen, fortæller Maiken Nicolaisen, sekretariatschef i CSR Fonden, der står bag konferencen.
1. Fremtidens Forretning bliver årets tema på CSR Awards. Hvad kommer det til at indeholde?
Temaet bygger oven på sidste års tema Resultater tæller. Vi ser et paradigmeskift lige nu, hvor CSR bliver en del af kerneforretningen. Store virksomheder som Unilever, Coca-Cola og Nike går forrest, og vi vil gerne hjælpe flere danske virksomheder i samme retning.
Så der bliver en masse oplæg om fremtidens forretning og marked, hvor en god blanding af danske og internationale virksomheder fortæller om deres indsatser for at bringe CSR ind i kerneforretningen. Vi ser samtidig en interessant tendens til, at mange nye virksomheder har CSR som en af grundstenene i forretningen, ofte på anderledes og spændende måder.
Mange tilkendegiver, at CSR-indsatsen virkelig betyder noget for virksomhedens bundlinje.
2. Hvorfor har I valgt netop det tema?
Vi vil gerne ruste de danske virksomheder til at lære af hinanden og få konkrete værktøjer samt inspiration fra både inden- og udenlandske talere og cases. Meningen er, at de deltagende virksomheder på CSR Awards skal gå styrkede hjem fra konferencen, så de i højere grad kan matche de højere CSR-krav, der i nær fremtid blive stillet til dem, både fra forbrugere, myndigheder og interessenters side.
3. Hvad kommer der i øvrigt af tiltag på CSR Awards 2014?
Vi lancerer fire spor, et globalt, et arbejdsmarkedsspor, et om klima/miljø og et tværfagligt om rapportering og kommunikation. Det står frit for at vælge én retning, følge den begge dage og samtidig få highlights med.
Læs også: 5 hurtige til Simon Sheard
Man kan også sammensætte sin egen konference og selv finde byggestenene til sin fremtidige forretning. Vi lytter meget til vores deltagere og partneres ønsker til, hvordan de får mest muligt med hjem. Derudover har vi fortsat fokus på en høj faglighed, og at værktøjerne er vedkommende, så deltagerne kan bruge dem til at udvikle deres egen forretning.
4. Bill Clinton og Kofi Annan har været hovedtalere de forrige år. Hvordan topper I det?
Vi går i en lidt anden retning i år og er i dialog med nogle kendte og interessante erhvervsmænd/kvinder, der virkelig ved, hvad det betyder for forretningen at arbejde med CSR. Jeg kan desværre ikke røbe mere lige nu, men vi forsøger at matche de høje forventninger samtidig med, at vi gerne vil præsentere noget nyt for deltagerne.
Om CSR Awards
CSR Awards 2014 finder sted i Holstebro Musikteater 30.-31. oktober.
Konferencen arrangeres af CSR Fonden for fjerde gang og henvender sig til offentlige og private virksomheder, forskere samt alle andre med interesse for CSR.
5. Hvor langt er I fra at opnå den ønskede ISO 20121-certificering af CSR Awards?
Vi arbejder benhårdt på at gøre konferencen endnu mere bæredygtig og inkorporerer løbende tiltag. Det gennemsyrer hele vores planlægning.
For eksempel, hvordan vi undgår madspild og sikrer miljøvenlig print af bannere og brochurer. Vi lægger også op til, at konferencedeltagerne bruger offentlig transport eller kører med hinanden.
Læs også: Her er de nominerede til CSR Awards
De talere, der skal flyves ind, betaler vi CO2-kompensation for og så videre. Helt basalt gør vi alt for at opnå certificeringen allerede i år. Vi har indgået et samarbejde med certificeringsfirmaet DNV GL omkring en ISO-certificering og ser frem til at få kortlagt, hvor vi kan gøre det endnu bedre.