12.08.2019 | Supply chain
50 virksomheder kan ikke redegøre for, hvor deres anvendte soja stammer fra
Stammer sojaen, der bruges i fødevareproduktionen, fra ryddede skovområder i Sydamerika? Det spørgsmål kan Danish Crown, Arla og 48 andre internationale virksomheder ikke besvare. Det møder kritik fra Greenpeace.
Danmark importerer hvert år 1,6 millioner ton soja fra lande som Argentina og Brasilien, der er i fuld gang med at fælde store dele af regnskoven.
50 store internationale fødevarevirksomheder får kritik af Greenpeace, fordi de ikke kan redegøre for, at den soja, der bruges i fødevarerne, ikke stammer fra områder i Sydamerika, hvor der sker massiv skovrydning til skade for miljø, klima og natur.
Læs også: Sojaproduktion gør lokalbefolkning syge
Ifølge Landbrugsavisen er de danske virksomheder Arla og Danish Crown at finde på Greenpeaces liste sammen med internationale giganter som Nestlé og Unilever.
"Danmark importerer hvert år 1,6 millioner ton soja fra lande som Argentina og Brasilien, der er i fuld gang med at fælde store dele af regnskoven”, siger politisk konsulent i Greenpeace, Jan Søndergård, til Arbejderen.dk.
”En stor del af sojaen indgår i Danish Crowns og Arlas produktion - både i slagtesvin og køer og tilsættes i en række produkter, eksempelvis sojamælk".
Danish Crown lever ikke op til egne mål
Jan Søndergård fortæller, at man har bedt Danish Crown og Arla om at sende dokumentation for, at landmændene ikke anvender soja fra afskovede områder, men at man ikke har fået den. Selskaberne dokumenterer dog, at man overholder loven.
I Danish Crown indrømmer kommunikationschef, Astrid Gade Nielsen, at man ikke lever op til egne målsætninger, men hun forventer, at der vil være sket noget på området om et år.
"Vi har tilsluttet os de internationale principper om at stoppe skovrydning. Vi har givet et løfte, og derfor er vi nødt til kunne svare på, hvordan vi konkret vil sikre, at vores leverandører ikke bidrager til øget skovrydning. Vi kan ikke have en bæredygtighedsstrategi uden samtidig at tænke bæredygtighed og gennemsigtighed ind i hele vores kæde", siger hun til Arbejderen.dk.
Læs også: Soja i dansk svinefoder kommer fra ryddede skovområder
Arla svarer derimod, at man ikke er enig i kritikken om, at man ikke gør nok for at forhindre skovrydning.
- JMA
Klima, miljø og energi

SAS klar med første grønnere fly
SAS lancerer deres første C02-besparende fly som led i en strategi, der skal gøre virksomhedens samling af fly mere klimavenlig inden 2023.
Strategi & ledelse

Iværksætteruge satte spot på de grønne rollemodeller
Årets udgave af Global Entrepreneurship Week i Danmark havde landets grønne iværksættere som omdrejningspunkt. Dem er der nemlig brug for, hvis vores klimamål skal indfries, både for at inspirere andre startups, og for at hjælpe de store aktører.
Menneskerettigheder

Danmarks største erhvervsorganisation vil have øremærket barsel til mænd
Adm. Direktør for Dansk Industri, Lars Sandahl Sørensen, lægger for første gang nogensinde op til at mænd skal have ret til øremærket barsel og i fremtiden mulighed for mere end de otte ugers orlov, som EU kræver. Det skriver Berlingske.dk.
Klima, miljø og energi

Flying Tiger afgiver grønt plastikløfte
Fremover kommer der til at være mindre plastik på hylderne i Flying Tigers butikker. De har indgået et samarbejde med organisationen Plastic Change, hvor målet er at reducere anvendelsen af plastik markant.
Strategi & ledelse

Ny superfond skal sætte gang i grønne internationale projekter
Med finanslovsaftalen skabes der en superfond, som har til formål at hjælpe danske virksomheder med finansiering af en international grøn omstilling.
Strategi & ledelse

75 globale brands bakker op Parisaftalen
Samtidig med at USA er ved at trække sig ud af Parisaftalen, annoncerer 75 globale brands, heraf adskillige amerikanske, deres støtte til den store klimaplan. Virksomhederne peger på stribevis af fordele ved at blive i aftalen og understreger, at de selv vil holde fast.