19.09.2022  |  Klima, miljø og energi

Absolut Vodka valgte lageroptimering som deres bæredygtighedsmål

Indhold fra partner Hvad er dette?

Selvom vi hører meget om den cirkulære økonomi i dag, har konceptet eksisteret siden 1976, hvor den første gang blev introduceret i en forskningsrapport til Europa-Kommissionen. Ellen MacArthur Foundation’s tilgang til den cirkulære økonomi er baseret på principperne om at designe affald og forurening ud af produkter og processer, samt holde produkter og materialer i brug og regenerere naturlige systemer. Forsyningskæder, som styrer alle aspekter af vareproduktionens livscyklus, er derfor uden tvivl i den bedst tænkelige position til at yde meningsfulde, målbare bidrag til en bæredygtig cirkulær økonomi.

Den gode nyhed er, at mange forsyningskæder - især dem, der transformerer sig digitalt - allerede er på vej mod bæredygtighed. De er derfor godt forberedte til at understøtte ideen bag den cirkulære økonomi. Mange initiativer er kompatible med nuværende prioriteter og KPI'er når det gælder om at reducere forsyningskædespild, kulstofemissioner og omkostninger. Virksomhederne kan gøre gode fremskridt ved hjælp af lageroptimering.


Lageroptimering – en bæredygtig handlemulighed
Lageroptimering handler om at fastholde den rigtige blanding af lager på de rigtige lokationer for at servicere efterspørgslen så effektivt som muligt. Det reducerer spild på grund af fordærv og forældelse, og reducerer drivhusgasemissioner ved at spare transport, opbevaring og arbejdskraft.

Lageroptimering reducerer også den samlede mængde lagerbeholdning, der er nødvendig for at opnå de serviceniveauer man har sat sig som mål. Det frigør kapital til andre aspekter af bæredygtighed. Lageroptimering lyder ligetil, men i disse dage med svingende efterspørgsel og stor forsyningskæde kompleksitet, er det alt andet end.
 

Absolut Vodka's historie
I stedet for at gå dybt ind i teorien, illustrerer Absolut Vodkas historie og bæredygtige rejse på fortrinlig vis, hvordan lageroptimering fungerer i praksis for at understøtte både de finansielle mål og bæredygtighedsmålene.
Absoluts forsyningskæde stammer fra den lille fiskerby Åhus på Sveriges østersøkyst. Virksomheden er forpligtet til at holde sin produktionsbase tæt på hvedebønderne og lokale leverandører, hvorfra den henter ingredienser og materialer. De fleste er beliggende inden for fire timers kørsel fra destilleriet og fabrikkerne.
Absolut kæmpede dog med udfordringer med planlægning af forsyningskæden, relateret til personalisering, efter at være blevet opkøbt af Pernod Ricard. De havde udvidet deres produktlinje for at imødekomme mere forskelligartet forbrugersmag med et nyt udvalg af specialsmag som vandmelon og passionsfrugt. Det øgede SKU-porteføljen med 20 procent.
Absolut Vodka arbejdede sammen med Optilon for at indføre et nyt end-to-end planlægningssystem for at understøtte den nye situation, samtidig med at han respekterede sin mangeårige tradition for fremstilling i Åhus. I dag administrerer en enkelt planlægger hele Absoluts prognose- og produktionsplanlægningsproces på kun fire timer om ugen. Det er 90 procent hurtigere end med den tidligere, stort set manuelle tilgang. Absolut har nu også et bedre overblik over flaskehalsene og kan opretholde højere leveringsevne, når dets lagre midlertidigt er lave. Lagerbeholdningerne blev reduceret, serviceniveauet opretholdt, og kundeordregennemløbstider blev forkortet - alt sammen med fastholdelse af engagementet i Åhus produktionen.
Som Peter Neiderud kommenterede i Wall Street Journal: "Vi ville sikre os, at vi kunne levere som lovet, selvom vi ville skære ned på lageret med 20%," sagde han. "Nu har vi brugt det i tre år, og vi har den samme leveringsydeevne som før med lavere lagerbeholdning."

Mere fra Optilon Danmark

Optilon Danmark

www.optilon.dk

Vi hjælper virksomheder i Norden med at blive de mest konkurrencedygtige og bæredgtige i verden I Optilon har vi mere end 15 års erfaring med at hjælpe virksomheder i Norden med at blive de mest konkurrencedytige i verden. Vi har mere end 1000 implementeringer bag os og cirka 200 kunder i førende Nordiske virksomheder. Måden vi hjælper p…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere