Afgifter bremser elbilerne på de danske veje
Udviklingen sker langsommere end ventet for de stadig unge elbiler. Indfasningen af afgifter har medført et markant fald i salget af elbiler i 2016, men regeringen har ikke intentioner om at droppe strategien.
Selvom Danmark ligger i toppen, når det handler om at producere bæredygtig strøm, sidder vi fast i et noget lavere gear, når det kommer til transportsektorens grønne omstilling, skriver Information.
Læs også: Danmark sakker bagud på elbiler
Siden Venstre-regeringen sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre sidste år vedtog at indfase afgifter på elbiler, først med 20 procent i 2016 og så med 40 procent i 2017, er salget gået kraftigt ned ad bakke. Fra år 2020 er det planen, at elbilerne skal være fuldt beskattede.
I 2015, før afgifternes indtog, blev der solgt 4.523 elbiler i Danmark. Det foreløbige tal for 2016 er 958. Samtidig er 400 elbiler dog blevet af-registreret, hvilket betyder, at den reelle stigning i antallet af elbiler på de danske veje er 558.
”Det betyder så, at elbilerne kommer senere til Danmark end til andre lande omkring os”, siger Søren Jacobsen, chefkonsulent i interesseorganisationen Dansk Elbil Alliance.
Han har svært ved at se, hvilke alternativer Danmark har, når det handler om at nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren. Og han frygter, at salget af elbiler vil gå helt i stå, hvis ikke den kommende forhøjelse som minimum bliver udsat.
Læs også: Nyt samarbejde kobler elbiler på elnettet
Ingen udsigt til tilbagetrækning
Da afgifterne blev vedtaget skønnede Skatteministeriet, at salget af elbiler trods prisstigningen ville nå 1.800 i 2016. Selvom salget pt. kun har nået det halve, har Venstre ikke intentioner om at droppe afgifterne.
”Nej, indfasningen af afgifter på elbiler kommer til at fortsætte”, siger Louise Schack Elholm, skatteordfører hos Venstre, til Information. Hun tilføjer:
”Der er ikke finansiering til at fjerne den. Ellers skal pengene jo tages fra de almindelige bilejere”.
På den anden side kan hun ikke sige, hvad der vil ske, når partierne bag forliget i løbet af december mødes for at evaluere dets konsekvenser. Kun at Venstre som udgangspunkt ønsker at holde fast i indfasningen.
At salget af elbiler er faldet drastisk, bekymrer ikke skatteordføreren. Hun udtaler til Information, at Danmark ikke skal drive udviklingen af elbiler, og at hun allerede ser en stor rabat på elbiler, i form af den 20 procents og ikke 100 procents beskatning.
Læs også: Renault på vej med 450 elbiler i København
Hvis planetens temperaturstigningen skal holdes på to grader, som er en del af klimaaftalen fra Cop21, skal der i 2040 køre 700 millioner elbiler rundt på kloden, estimerer det Internationale Energiagentur, IEA. Lige nu peger beregninger fra agenturet dog på, at det tal kun vil nå op på 150 millioner.
-CHM