Globale fragtkunder vil skabe grønne shipping-løsninger
Med Amazon og Ikea i spidsen forsøger en gruppe af virksomheder at skabe større efterspørgsel på grønne brændsler
Zero Emissions Maritime Buyers Alliance (ZEMBA) skyder i januar 2025 verdens første store udbud af store fragtkontrakter på e-brændstoffer i gang.
Alliancen blev stiftet i 2023 af Amazon, Patagonia og Tchibo netop for at få sat gang i produktionen af bæredygtige brændstoffer til shipping. I dag har alliancen over 40 medlemmer.
Nu opfordrer ZEMBA verdens containerrederier til at byde på på de store kontrakter, som kan gå til at konsortium eller flere leverandører.
Udbuddet vil bestå af tre til fem-årige kontrakter på transport med e-brændstoffer. Udbuddet dækker en fragtmængde på estimeret 1,4 millioner tyvefods containere. Kontrakterne forventes at skulle effektueres fra 2027. Ifølge alliancen ville udledningerne af drivhusgasser blive reduceret med omkring 470.000 ton, fordi fossile energikilder skiftes ud med vedvarende.
”Dette er måden, man kommer på sporet til netto-nul,” siger Carl Berger, der står i spidsen for bæredygtighed og eksport hos Amazon Global Logistics, ifølge Reuters.
Udbud og efterspørgsel
Flere shippingvirksomheder, som f.eks. Mærsk, Evergreen og Ocean Network Express har lagt ordrer på skibe, der kan sejle på e-methanol og arbejder på at sikre sig forsyninger af dette drivmiddel. Det går dog så dårligt med det, at f.eks. Mærsk er har bestilt skibe med flydende gas (LNG) som drivmiddel, netop på grund af de usikre forsyningsforhold. E-brændstoffer er simpelthen en global mangelvare, da produktionen slet ikke kan følge med.
Det er da også i lyset af misforholdet mellem produktionen og efterspørgslen af e-brændstoffer alliancens fælles udbud skal ses.
Samtidig driver forsyningsusikkerheden priserne op, så e-brændstoffer i dag er væsentligt dyrere end traditionelle brændstoffer i shipping.
Alliancens medlemmer er indstillet på, at de kommer til at betale ekstra for færre udledninger, men de forventer samtidig, at de med deres tiltag kan sætte i skub i produktionen og presse priserne ned, samtidig med at de får mulighed for at indfri deres reduktionsmål.
“Når først markedet kommer i gang, vil vi se priserne falde,” sagde alliancens CEO Ingrid Irigoyen til Reuters.
- lhs