Aktive Forbrugere hænger tøjvirksomheder til tørre
Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere forsøger at presse danske tøjvirksomheder til at droppe sandblæsning i fremstillingen af jeans, da metoden gør arbejderne i tøjindustrien alvorligt syge.
I en ny kampagne tager forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere afstand fra tøjvirksomheder, som benytter sandblæsning i produktionen af jeans.
Sandblæsningen, der er meget udbredt i tøjindustrien, bruges til at give bukserne et moderigtigt, ”slidt” look, men det har vist sig at arbejderne, som udfører sandblæsningen, har stor risiko for at udvikle lungesygdommen silikose, fordi de under processen ikke kan undgå at indånde siliciumstøv.
Silikose er en uhelbredelig sygdom, der giver åndenød, hoste og feber - og som i sidste ende ofte er invaliderende og dødbringende. Derfor opfordrer Aktive Forbrugere nu de danske tøjkæder til at handle.
Virksomheder hænges ud på hjemmeside
”Virksomhederne har ikke været opmærksomme på, at det er et problem, men det er deres ansvar”, siger Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere til Politiken. Organisationen har de seneste måneder været i dialog med en stribe virksomheder om problemet, og mange har lovet, at de vil udfase den farlige metode i løbet af 2011. Det gælder for eksempel tøjkæder som Bestseller og H&M, men der er stadig en række virksomheder, som ikke tager afstand fra metoden. Derfor har Aktive Forbrugere offentliggjort en liste over virksomheder, der stadig benytter sandblæsning, på sin hjemmeside aktiveforbrugere.dk. Listen tæller blandt andet virksomheder som Dansk Supermarked, Minimum og Iceman.
I Tyrkiet, hvor sandblæsning af jeans tidligere har været meget udbredt, forventes mindst 4.000 at blive ramt af sygdommen, og 46 har allerede mistet livet efter at have sandblæst jeans. Metoden er nu ulovlig i landet, men i lande som Bangladesh, Syrien og Egypten bliver metoden stadig brugt.