Alt det du ikke ser under modeugen

I sidste uge fyldes hovedstadens gader med lidt flere modeller og stilbevidste mennesker end sædvanlig. Copenhagen Fashion Week havde igen meldt sin ankomst. Men den glamourøse tøjindustri har en bagside, som de færreste forbrugere ser. For langt hen ad vejen er branchen ikke i stand til at skabe ordentlige forhold for sine arbejdere.

Vores tøjforbrug fortsætter i konstant vækst. Ifølge en undersøgelse fra 2016, gennemført af miljøorganisation WRAP, køber vi danskere i gennemsnit 16 kilo tøj om året. Det gør os til det land i Norden med det største tøjforbrug per indbygger. Men kærligheden til de nyindkøbte klæder gælder ikke kun danskerne, og det har gjort tøjindustrien til en gigantisk profitgenerende maskine.

Meget af det tøj, vi dagligt klæder os i, bliver produceret i nogle af verdens fattigste lande. Det kan lyde som en win-win-situation, da vi får billigt tøj, mens der bliver skabt behov for jobs i den anden ende af verden. Men desværre er de eneste vindere i denne situation de mange tøjbrands og os – forbrugerne. 

På trods af de enorme indtægter formår tekstilindustrien i mange tilfælde stadig ikke at skabe ordentlige og retfærdige forhold for fabriksarbejderne og bomuldsbønderne, og det har enorme menneskelige konsekvenser.

BAG DIN GARDEROBE
På verdensplan arbejder omkring en ud af seks personer inden for modeindustriens forsyningskæde. Følger du forsyningskæderne tilbage til de første led, finder du, at mange af dem fører tilbage til industriens vigtigste materiale – bomuld – og derved til de mange bomuldsbønder, som står for den spæde start af den garderobe, du i dag har derhjemme.

En af verdens største producenter af bomuld er Indien. Og netop her er tøjindustriens dystre side ubehagelig klar. Hvert år begår tusindvis af indiske bomuldsbønder selvmord. I mange tilfælde skyldes det, at de er havnet i bundløs gæld, da deres produktionsomkostninger stiger, samtidig med at prisen på deres bomuld falder. I 2017 opgjorde den lokale lobby gruppe Vidarbha Jan Andolan Samiti (VJAS), at der hver 8. time er cirka én bomuldsbonde, der begår selvmord.

DU HAR MAGTEN
Da fabriksbygningen Rana Plaza i Bangladesh kollapsede i 2013, skabte det stor bevågenhed om tekstilarbejderes manglende rettigheder og kummerlige arbejdsforhold. Siden er løfter blevet givet, research er foretaget og forandring spirer, men der er stadig meget at gøre, og vi er som forbrugere magtfulde aktører – mere end de fleste måske går og tror. Her er tre simple måder, du kan være med til at skabe forandringer i tekstilindustrien:


• Tjek tøjmærket og lav dit hjemmearbejde
Spørg dit foretrukne tøjmærke, eller tjek online, om de angiver, hvor deres bomuld kommer fra.

• Kig efter mærkerne
Køb tøj, der er produceret med omtanke for mennesker og miljø. Gå efter tøj, der f.eks. er mærket med Fairtrade-mærket, GOTS, EU Ecolable, OEKO-TEX, WIND og SA8000. Vist på billedet her.

• Køb mindre, men bedre
Etisk-produceret tøj koster måske en smule mere, men er bedre for mennesker og miljøet.

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø