Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi nu for alvor skulle tage hul på en normal hverdag uden afsavn og ekstraordinære bekymringer. Men så blev verden ramt af energikrise, inflation, prisstigninger og generel usikkerhed. Det gjaldt også Fairtrade. Ude i verden oplevede Fairtrade-producenter kraftige stigninger i deres produktionsomkostninger. Herhjemme steg priserne også, og forbrugerne gik mere målrettet efter discounthylderne.
”Det var et udfordrende år med mange bevægelser i dagligvarehandlen, og det betød, at vi skulle kæmpe for at sikre og fastholde Fairtrade-mærkede produkter på butikkernes hylder og i forbrugernes indkøbskurv. Derfor er vi stolte af, at vores licensindtægter alligevel vækstede med over to procent i Danmark i 2022,” siger Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.
Hun lægger ikke skjul på, at hun gerne havde set en højere vækst i salget af Fairtrade-mærkede produkter i dagligvarehandlen, men hæfter sig ved tidligere års gode resultater, som har betydet, at Fairtrade-mærket er kommet godt igennem en periode, hvor uforudsete udfordringer har stået i kø.
Salget af Fairtrade-roser boomede
Og Fairtrade-mærket oplevede god vækst på flere områder i 2022. Efter et hårdt corona-år steg salget af Fairtrade-kaffe atter. Endnu flere varer i dagligvarehandlens egne produktserier fik Fairtrade-mærket. Der var fortsat et flot salg af Fairtrade-vanilje, som efterspørges af danskerne hele året og ikke kun til jul. Og så kom Fairtrade-roser for alvor ind på det danske marked med en vækst på over 170 procent.
”Salling Group – med Netto i spidsen – tog en strategisk beslutning om at føre Fairtrade-roser i deres butikker. Det har gjort det gode valg af afskårne roser tilgængeligt for endnu flere danske forbrugere, og det glæder mig virkelig. Der er stadig et kæmpe potentiale for Fairtrade-blomster på det danske marked, så det vil vi fortsat vil have fokus på, og jeg håber, at andre kæder vil følge trop,” siger Camilla Erika Lerberg.
Hun opfordrer til et bredere samarbejde mellem certificeringsordninger, producenter, detailkæder, civilsamfundsorganisationer og brancheorganisationer for at lykkes med at sikre, at verdens fødevareproduktion foregår under mere bæredygtige forhold.
”Vores nye strategi for de kommende tre år afspejler ønsker fra samarbejdspartnere om, hvordan vi fortsat skal udvikle os i en relevant og attraktiv retning for dem samtidig med, at vi bidrager allerbedst til at støtte verdens fattigste producenter. Vi skal tænke, tale og arbejde fattigdomsbekæmpelse, uddannelse, kapacitetsopbygning, global handel og klima sammen, hvis vi skal lykkes med at skabe en mere bæredygtig verden. Den holistiske tilgang skal vi gøre endnu mere synlig for forbrugerne – også ved at være en stærk stemme i debatten om bæredygtigt forbrug, siger Camilla Erika Lerberg.