Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Hvordan kan vi almindelige danskere gøre en forskel i hverdagen? Hvordan lever vi op til alle de krav og målsætninger, som kloden, klimaet og hensynet til udsatte mennesker stiller os? Svaret kan virke uoverskueligt, men det behøver ikke være svært. Faktisk kan det gøres, når vi står med indkøbskurven i hånden i vores dagligvarebutik.
Når vi køber Fairtrade-mærkede produkter, støtter vi automatisk FN´s verdensmål for en mere bæredygtig verden. Fairtrade har nemlig fokus på bekæmpelse af fattigdom, klima og ligestilling mellem kønnene. Fairtrade arbejder for social retfærdighed og har stort fokus på klima. Ved at vælge Fairtrade gør forbrugeren derfor en positiv forskel for både mennesker og miljø.
Med Fairtrade-mærkets kampagne ’Gør verdensmål til hverdagsmål’, sætter vi fokus på, at en enkelt banan, en kop kaffe eller et stykke chokolade måske ikke kan løse alle verdens problemer, men hver gang vi vælger et Fairtrade-mærket produkt, er vi faktisk med til at gøre verden en lille smule bedre.
"Ved at købe Fairtrade-mærkede produkter kan man være med til at støtte arbejdet med at forbedre vilkårene for lokale producenter i udsatte lande og reducere miljøpåvirkningen fra produktionen. Med vores kampagne ønsker vi at inspirere danskerne til i højere grad at implementere verdensmålene i hverdagens forbrug, så vi i fællesskab får løftet vores sociale ansvar. Du skal gøre det samme, som du plejer – bare med en lille twist," siger direktør for Fairtrade-mærket Danmark, Camilla Erika Lerberg.
Fairtrades arbejde er særlig tæt knyttet til otte verdensmål
Ud over at inspirere danskerne til at gøre en forskel i hverdagen ved at gøre verdensmål til hverdagsmål, har kampagnen også til formål at styrke kendskabet til Fairtrade-mærket som verdens mest anerkendte mærke for social bæredygtighed. Samtidig skal kampagnen gøre det endnu mere tydeligt, hvordan Fairtrade-mærket arbejder med at understøtte og indfri særligt otte af de 17 verdensmål.
Kampagnen er primært målrettet digitale og sociale medier, hvor forbrugerne vil møde budskaberne, men kampagnen kommer også til at nå brede ud gennem samarbejdspartnere og licenshavere.
”Omkring 70 procent af verdens fødevarer bliver dyrket og høstet i små familielandbrug og af lokale producenter i verdens udsatte lande. Vi arbejder hver dag aktivt for at sikre fair løn og ordentlige vilkår til dem. Derfor er det essentielt, at vi bliver ved med at minde danskerne om at tage en aktiv rolle, når de handler. Når de vælger Fairtrade-mærket til, vælger de en mere retfærdig og rimelig verden til. En verden, hvor vi tænker langsigtet og handler med respekt for både mennesker og miljø," siger Camilla Erika Lerberg.
Læs mere om kampagnen