05.04.2018 | Kommunikation
Amazon åbner op om bæredygtighed
Med søsætningen af en ’spørgsmålsbank’ om bæredygtighed løfter netgiganten Amazon niveauet for transparens omkring sin indsats indenfor bl.a. vedvarende energi, ressourceforbrug og transport. Det kan gøre os endnu bedre til at servicere vores kunder, lyder det fra selskabet.
De nyåbnede Spheres ved Amazons hovedkvarter i Seattle er et eksempel på selskabets mere åbne bæredygtighedsstrategi, som man forventer sig meget af, også på bundlinjen. Foto: Amazon
”Vi sætter vores opfindsomme kultur i spil omkring bæredygtighed, fordi det er godt for vores kunder, vores samfund, vores forretning og planeten”.
Læs også: Mere end audits: Gennemsigtighed og samarbejde er fremtiden
Sådan lyder den ubeskedne udmelding fra nethandelsmastodonten Amazon, der for nylig lancerede en tjeneste, The Amazon Sustainability Question Bank, der indeholder en mængde information omkring selskabets forskellige initiativer på bæredygtighedsfronten, herunder bl.a. vedvarende energi, bæredygtig indpakning og energieffektiviseringer.
Som udmeldingen mere end antyder, så handler Amazons indsats på ’de grønne områder’ langt fra kun om miljøets ve og vel; pleje af koncernens hovedforretning, onlinemarkedspladserne verden over, er i den grad også i fokus.
”Hos Amazon sætter vi en ære i at være kundebesatte. Det at være mere transparente omkring information og forstå, hvad vores kunder søger efter, er helt centralt for os, og Sustainability Question Bank’en giver os en ny måde at gøre præcis det på”, siger Amazons chef for Worldwide Sustainability, Kara Hurst.
Stort potentiale i direkte kommunikation
Tom Murray, der er leder af partnerskabsprogrammet for den amerikanske interesseorganisation Environmental Defense Fund, har på Forbes’ blog talt med Kara Hurst, og her understreger hun potentialet i den nye strategi.
”Jeg mener at gennemsigtighed er en af de store muligheder inden for bæredygtighed. Der er så meget potentiale for at tale direkte med kunderne omkring de emner, de er interesserede i. (…) Den feedback vi får fra Spørgsmålsbanken er en fantastisk måde for os at lære, hvilke bæredygtighedsemner, kunderne går op i”, siger hun.
Placeringen af Amazons nye hovedkvarter nummer to, HQ2, har fået en del omtale på det seneste – langt fra kun af positiv karakter – og her er bæredygtighed et parameter, der skal i spil i beslutningsprocessen. Kara Hurst peger på, at man vil bruge den viden, man har tilegnet sig via sit første hovedsæde i Seattle, bl.a. omkring brug af overskudsvarme, til at guide udviklingen i det kommende byggeri.
Teknologi til udvikling af bæredygtighed
Her skal teknologi selvsagt være en løftestang, sådan som det allerede er tilfældet i adskillige andre sammenhænge, som Kara Hurst fremhæver.
”AWS (Amazon Web Services, red.) har fx brugt analyseværktøjer, IoT (Internet of Things) og machine learning på tværs af virksomheden. (…) Jeg tror at vi helt naturligt vil inddrage teknologi i al vores bæredygtighedsarbejde. Vi kan eksempelvis se på indpakning. Vi bygger software til at implementere pakningsinitiativer, som gør at vi kan sende produkter uden yderkasse, så vi kun skal bruge én beholder”, siger hun til Tom Murray.
Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer
Endelig forklarer Kara Hurst også, at man fra Amazons side ser på mulighederne omkring socialt ansvar i sine indkøbs- og produktionsprocesser. Det handler bl.a. om at kommunikere direkte med arbejderne på fabrikkerne og tage ved lære at udvekslingen af information, for så at dele denne viden med fabrikkernes ejere og ledere, så der kan ske forbedringer.
-AK
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.