05.04.2018  |  Kommunikation

Amazon åbner op om bæredygtighed

Med søsætningen af en ’spørgsmålsbank’ om bæredygtighed løfter netgiganten Amazon niveauet for transparens omkring sin indsats indenfor bl.a. vedvarende energi, ressourceforbrug og transport. Det kan gøre os endnu bedre til at servicere vores kunder, lyder det fra selskabet.

”Vi sætter vores opfindsomme kultur i spil omkring bæredygtighed, fordi det er godt for vores kunder, vores samfund, vores forretning og planeten”.

Læs også: Mere end audits: Gennemsigtighed og samarbejde er fremtiden

Sådan lyder den ubeskedne udmelding fra nethandelsmastodonten Amazon, der for nylig lancerede en tjeneste, The Amazon Sustainability Question Bank, der indeholder en mængde information omkring selskabets forskellige initiativer på bæredygtighedsfronten, herunder bl.a. vedvarende energi, bæredygtig indpakning og energieffektiviseringer.

Som udmeldingen mere end antyder, så handler Amazons indsats på ’de grønne områder’ langt fra kun om miljøets ve og vel; pleje af koncernens hovedforretning, onlinemarkedspladserne verden over, er i den grad også i fokus.

”Hos Amazon sætter vi en ære i at være kundebesatte. Det at være mere transparente omkring information og forstå, hvad vores kunder søger efter, er helt centralt for os, og Sustainability Question Bank’en giver os en ny måde at gøre præcis det på”, siger Amazons chef for Worldwide Sustainability, Kara Hurst.

Stort potentiale i direkte kommunikation
Tom Murray, der er leder af partnerskabsprogrammet for den amerikanske interesseorganisation Environmental Defense Fund, har på Forbes’ blog talt med Kara Hurst, og her understreger hun potentialet i den nye strategi.

”Jeg mener at gennemsigtighed er en af de store muligheder inden for bæredygtighed. Der er så meget potentiale for at tale direkte med kunderne omkring de emner, de er interesserede i. (…) Den feedback vi får fra Spørgsmålsbanken er en fantastisk måde for os at lære, hvilke bæredygtighedsemner, kunderne går op i”, siger hun.

Placeringen af Amazons nye hovedkvarter nummer to, HQ2, har fået en del omtale på det seneste – langt fra kun af positiv karakter – og her er bæredygtighed et parameter, der skal i spil i beslutningsprocessen. Kara Hurst peger på, at man vil bruge den viden, man har tilegnet sig via sit første hovedsæde i Seattle, bl.a. omkring brug af overskudsvarme, til at guide udviklingen i det kommende byggeri.

Teknologi til udvikling af bæredygtighed
Her skal teknologi selvsagt være en løftestang, sådan som det allerede er tilfældet i adskillige andre sammenhænge, som Kara Hurst fremhæver.

”AWS (Amazon Web Services, red.) har fx brugt analyseværktøjer, IoT (Internet of Things) og machine learning på tværs af virksomheden. (…) Jeg tror at vi helt naturligt vil inddrage teknologi i al vores bæredygtighedsarbejde. Vi kan eksempelvis se på indpakning. Vi bygger software til at implementere pakningsinitiativer, som gør at vi kan sende produkter uden yderkasse, så vi kun skal bruge én beholder”, siger hun til Tom Murray.

Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige varer

Endelig forklarer Kara Hurst også, at man fra Amazons side ser på mulighederne omkring socialt ansvar i sine indkøbs- og produktionsprocesser. Det handler bl.a. om at kommunikere direkte med arbejderne på fabrikkerne og tage ved lære at udvekslingen af information, for så at dele denne viden med fabrikkernes ejere og ledere, så der kan ske forbedringer.

-AK

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere