09.04.2013  |  Strategi & ledelse

Anmeldelse: Fem stjerner til bog om investororienteret CSR-rapportering

Ny bog fra A.P. Møller-Mærsk-medarbejder anviser brugbare værktøjer til virksomheders CSR-rapportering. Bogen kan hjælpe virksomheder til at blive mere 'lækre' for investorerne.

Jane Thostrup Jagd arbejder som Control Compliance Officer i A.P. Møller-Mærsk.  Hun har forsket i rapportering af CSR og grønne regnskaber, og hun har nu omsat sin forskning til denne knaldgode bog om et lille, men stærkt voksende område inden for virksomhedsrapportering.

CSR står for Corporate Social Responsibility, som typisk oversættes som virksomheders samfundsmæssige ansvar. Der er dog en løbende diskussion i fagkredse, om CSR er den rette betegnelse

Læs også: Økonomichefer har fået øjnene op for CSR

Er CSR den rette betegnelse?
Jane Thostrup Jagd diskuterer, om CSR-rapportering hellere skulle kaldes Sustainability-rapportering. Hun understreger,  at hendes brug af CSR-begrebet omfatter hele CSR-paraplyen altså alle betegnelser i regnskaberne lige fra bæredygtighedsrapportering over CSR eller bare CR til HSE eller QHSE (Quality, Health, Sagety and Environment).

Guide til virksomheder
Bogens overordnede mål er at fungere som en guide for virksomheder, der vil sikre, at CSR-rapportering bliver brugbar for investorer og analytikere. Forfatteren fortæller, hvordan virksomheder rapporterer eller burde rapportere, så investorerne kan få et retvisende billede. En udfordring er at sikre, at CSR-data er kvantitative, pålidelige, tilgængelige og ikke mindst sammenlignelige.

Mange virksomheder diskuterer lige nu, om de skal i gang med CSR-rapportering, og for dem vil bogen være rigtig god til en afklaring.

Læs også: Investér i aktier og få en grøn profil ad omveje

Vi ved ikke om CSR er profitabelt
Jane Thostrup Jagd konkluderer, at  vi ikke ved noget håndfast om, hvorvidt CSR er profitabelt, men vi ved ifølge forfatteren med en vis sikkerhed, at CSR-rapportering kan sikre mere stabile aktiekurser – givetvis fordi CSR-rapporteringen skaber en form for ’forsikring’, i det den negative indflydelse på aktiekurserne fra negative hændelser mindskes.

Måske handler det ikke så meget, om CSR kan betale sig, men om, at manglende CSR ikke kan betale sig – og slet ikke for store synlige virksomheder.

Skrevet i et let tilgængeligt sprog
Bogen gennemgår eksisterende regler og vejledninger, kommer med forslag til nye regler, som burde indføres, og fortæller hvordan data indsamles, måles og kvantificeres. Den er skrevet i et let tilgængeligt sprog, og begreber forklares på en enkelt måde.

Bogen vil være en fin hjælp for de virksomheder, som vil udarbejde en mere investoregnet CSR-rapportering, eller som skal rapportere om CSR for første gang.

Bogen giver blandt andet svar på:

  • Hvordan virksomheden lægger CSR-tal sammen, så det ikke bliver som at blande æbler og pærer sammen, og så der er en kontekst i tallene.
  • Hvordan et datterselskab i f.eks. Uganda eller Kina kan rapportere validt på vandforbruget, selvom de ikke har nogen faktura.
  • Hvordan virksomheden måler CO2-emissioner.
  • Hvordan man måler antal medarbejdere, og hvorfor det er vigtigt.
  • Hvordan virksomheden sikrer, at dens udledninger kan sammenlignes med andre virksomheders udledninger på en meningsfuld måde.

CSR-nøglepersoner bidrager
Forfatteren har interviewet er række nøgleeksperter inden for CSR i Danmark og internationalt. De interviewede bruges sjældent til direkte citat, men de giver bogen tyngde og troværdighed. Blandt andre har Ole Buhl, Head of ESG Investment ATP, Annette Sube, Head of Group Sustainability, A.P. Møller-Mærsk og dr. Nancy Kamp-Roelands, der er Executive Director i Ernst & Young, Belgien og Holland, bidraget.

Er CSR-rapportering et modefænomen?
De interviewede er blandt andet blevet spurgt, om CSR-rapportering ikke blot er et modefænomen. Holdningen er, at CSR-rapportering vil overleve hypen. Ole Buhl fra ATP formulerer det således:

”"Ja, hvis man herved forstår rapportering, der rækker ud over de rent finansielle forhold – men måske vil det hedde noget andet end CSR-rapportering”."

Bogen peger på glimrende vis fremad og viser nogle nye veje, som investorer kan gå for at bruge den ekstra information, man kan finde i CSR-rapporterne. Forfatteren mener, at adskillige CSR-rapporter med fordel kan forbedres, og hun efterspørger mere forskning, så virksomhederne kan få mere håndfast viden om rapporteringen.

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere