Ansvarlig produktion er det næstbedste alternativ til slet ikke at producere
DEBAT: toner om bæredygtighed og tekstilproduktion er løbet lidt af sporet. Set fra min stol handler det ikke om at få forbrugerne til udelukkende at købe ”bæredygtigt” tøj. Skal vi ændre noget i stor skala, er mængder og levetid alfa og omega.
Som dansk landechef for en af verdens absolut største producenter af arbejdstøj er det en kæmpe udfordring at tale om bæredygtighed og ansvarlig produktion.
For tøjproduktion er – ligesom al anden produktion – i sig selv en belastning for jordkloden. Tøjindustrien står faktisk for 10 procent af verdens årlige CO2-udslip, hvilket svarer til al international flytrafik og maritim transport tilsammen.
Skulle vi gøre noget anderledes, ville det være ikke at producere noget overhovedet.
Men arbejdstøj er en nødvendighed! Og vi i Blåkläder går næsten til ekstremerne for at producere og transportere så grønt som overhovedet muligt.
Med vores eksisterende produktion kan vi imidlertid se os selv dybt i øjnene og være sikre på, at vi med de nuværende teknologier, transportformer, produktionsmetoder og udnyttelsen af naturligt lys og solenergi på vores fabrikker producerer og flytter vores varer på en måde, der belaster Jorden mindst muligt.
Et grønt quickfix? Nej
Blåkläder er grundlagt i 1959 på et mindset, der allerede fra begyndelsen handlede om ordentlighed og ansvarlighed. Det betyder, at vi som regel siger nej tre gange, før vi siger ja til noget.
Vi har ikke et bæredygtigheds-quick fix, og vi har i tre generationer af vores familiemæssige ejerskab haft et altomsluttende mantra, der handler om tre ting: mennesker, jordkloden og dernæst vores lønsomhed.
Vi kan med andre ord se tilbage på de sidste 63 år og med stor sikkerhed sige, at vi er kommet rigtig langt, men at vi formentlig vil være kommet endnu længere om yderligere 63 år. Godt begyndt, men aldrig helt færdig.
Genanvendte fibre bør ikke være industriens eneste nye sort
Hvis snakken om den grønne omstilling, bæredygtighed og ansvarlig tøjproduktion skal føre til reel handling og faktiske resultater, er det nødvendigt at se mere holistisk på det at producere tøj.
I min optik handler bæredygtighed nemlig om meget mere end blot genanvendte fibre, som ellers er blevet det nye sort i tøjindustrien.
Der er bare den hage ved det, at genanvendte bomuldsfibre er kortere, hvilket giver tøjet en lavere slidstyrke og dermed en kortere levetid. Og så er vi lige vidt. Vores egne beregninger viser, at blot 10 procent kortere levetid på et stykke tøj helt opvejer fordelene ved at bruge genanvendte fibre.
Dermed skaber vi et problem snarere end at løse et. Og vi kommer ikke udenom, at det er holdbarheden på tøjet, der isoleret set har den største effekt på bæredygtigheden.
Sælg så lidt som muligt!
Det kan lyde paradoksalt, når en af verdens største producenter af arbejdstøj stiller sig op og mener, at det er en god idé, hvis hele verden begynder at købe mindre tøj. Ikke desto mindre et det det, vi gerne vil slå på tromme for.
Vi vil producere arbejdstøj, der holder længst muligt, så der ganske enkelt er længere imellem, at vores kunder har brug for et nyt stykke arbejdstøj. På den måde håber vi, at vi kan være med til at mindske verdens behov for nyt arbejdstøj til gengæld for en langtidsholdbar kvalitet, der holder til hårdt arbejde og millioner af skridt i alt slags vind og vejr.
Sort på hvidt: Stjæl med arme og ben
Som landechef kan jeg sagtens påstå, at Blåkläder er verdens største producent af ansvarligt produceret arbejdstøj. Men jeg vil langt hellere læne mig op ad vores omfattende sustainability report.
Her står det sort på hvidt, hvor langt vi er kommet på alle de parametre, vi overhovedet kan komme i tanke om – lige fra arbejdsmiljø til produktionsmetoder, brugen af solenergi, udvælgelsen af tekstiler og transport fra fabrik til slutmarked.
Jeg vil opfordre dig til at gå på opdagelse i rapporten og udforske, hvad man rent faktisk kan arbejde med, når det gælder ansvarlig tekstilproduktion. Lad rapporten være en inspirationskilde, og stjæl gerne med arme og ben.
Vores bæredygtighedsside huser også indsigt i vores tiltag – måske i en lettere spiselig version.
Jo flere vi er, der værner om mennesker og miljøet, jo bedre. Ganske enkelt.
GOD LÆSNING
René Christiansen
Country Manager, Blåkläder
_____________________________________
For yderligere information, kontakt venligst:
René Christiansen, country manager, Blåkläder Workwear Danmark, tlf. 21 77 02 94 / Rene.Christiansen@blaklader.com
Presseservice og billeder: Jacob Lange, Lange PR, tlf. 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk
Om Blåkläder
Blåkläder, der blev grundlagt i Sverige i 1959, udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedssko til alle faggrupper med høje krav til funktionalitet, kvalitet og design. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og det danske hovedkontor ligger i Støvring syd for Aalborg. Blåkläder producerer godt tre millioner stykker arbejdstøj på Sri Lanka og i Myanmar om året og lægger meget stor vægt på bæredygtighed – ikke blot i valget af materialer, men hele vejen rundt i forsyningskæden fra produktion til slutkunde. Med 15 datterselskaber i Europa og USA, agenter i Japan, Schweiz og Island og en årlig omsætning på 150 mio. € (2019) er Blåkläder en af verdens førende producenter og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com