14.03.2014  |  Strategi & ledelse

A.P. Møller-Mærsk tager hul på ny CSR-strategi

A.P. Møller-Mærsk tager hul på en ny CSR-strategi, der skal komme både samfundet i en række eksotiske lande og virksomhedens egen bundlinje til gavn. Det skriver jv.dk.

I går fremlagde Mærsk en ny strategi inden for CSR, der i højere grad end tidligere ligger vægt på CSR som forretningsmodel. Den nye strategi skal komme både samfundet i en række eksotiske lande og virksomhedens egen bundlinje til gavn.

”Helt centralt skal CSR give mening for Mærsk, og det skal give mening for samfundet”, siger Annette Stube, der er Head of Sustainability i Mærsk, til JydskeVestkysten. 

Læs også: Mærsk og Novo er positive over for EU’s CSR-forslag

Med det udgangspunkt har Annette Stube i den nye strategi særligt sat fokus på tre områder inden for bæredygtighed, nemlig udvikling af handelsmuligheder, uddannelse og energieffektivitet.

Hvis en kenyansk banan-producent pakker sine frugter mere effektivt, og vejene, som bananerne bliver transporteret på, er bedre, skal der transporteres flere bananer. Og det gavner A.P. Møller-Mærsks forretning. Derfor kan det godt betales sig at lappe veje i Afrika.

”Vi ved, at handel skaber økonomisk udvikling, og derfor ser vi på, hvad vi kan gøre for at fremme handel i udviklingslande", siger Annette Stube til JydskeVestkysten og fortæller, at det blandt andet kræver et stort arbejde med at nedbryde handelsbarrierer.

Læs også: Mærsk vinder CSR-pris for andet år i træk

Annette Stube understreger, at der ikke er nogen fremtid for CSR, hvis det bliver ”ren filantropi”. Derfor er der også øget fokus på, hvordan CSR kan have en effekt på virksomhedens bundlinje, og det fokus er en vigtig ændring inden for området, mener Charlotte Fischer, som er direktør i Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling.

"Det hviler på den rigtige tankegang", siger hun til JydskeVestKysten og fortsætter:

"Det handler om, at der er nogle udfordringer i det samfund, som virksomhederne er en del af. Arbejdet med de samfundsmæssige udfordringer skal understøtte forretningen".

- JDN

Mere fra Assistent@horisontgruppen.dk

Assistent@horisontgruppen.dk

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere