08.02.2022  |  Kommunikation

Arla møder fortsat modstand på deres netto-nul mælk

Den økologiske mælk fra Arla, der lover klimaneutralitet i produktionen, møder igen modstand. Denne gang er det de svenske forbrugere, der bider fra sig.

Den svenske forbrugerorganisationen Äkta varas kårer årligt den fødevare, som vildleder kunderne mest. I år gik prisen til mejerigiganten Arla for deres netto-nul mælk, som angiver at være klimaneutral. Det er mælken dog kun i kraft af CO2-kompensation som f.eks. klimakreditter. 6.862 svenskere satte deres kryds ved Arla, hvilket var tæt på en tredjedel af stemmerne.

Det er den vildledende grønne markedsføring, der gav udslaget. Det skriver Økologisk Nu.

”At kompensere for klimaet, som Arla gør med det her produkt, er godt, men at sige, at det er en form for nulsumsspil, fordi man planter træer et sted, er at gå alt for vidt, synes folk,” siger grundlægger af Äkta vara, Björn Bernhardson.

I efteråret 2021 langede den svenske forbrugerombudsmand ud efter samme kampagne, hvor man anklager Arla for ikke at kunne dokumentere påstandene i kampagnen. Der er endnu ikke faldet en endelig afgørelse i sagen.

Læs også: Mercedes næste mål for anklage om greenwashing

Også i Danmark har kampagnen mødt massiv modvind. Her var det Margarineforeningen der anlagde sag, men Arla fik dog medhold. Senere er sagen dog blevet sendt til Miljø- og Fødevareklagenævnet af blandt andre Forbrugerrådet Tænk.

Det særlige ved dette års kåring er, at det ikke er selve produktet der er vildledende, men derimod kommunikationen omkring produktets klimaaftryk. I Tyskland blev en lignende ’anti-pris’ givet til en ’klimaneutral kyllingefilet’.

Äkta vara oplyser, at det er en tydelig tendens, at et voksende antal af kandidaterne til prisen er indstillet, fordi forbrugerne mener, at der er tale om greenwashing.

- MTN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere