Arla taber sag om greenwashing i Sverige
En domstol i Sverige idømmer Arla en betinget bøde på én million svenske kroner for at begå greenwashing, efter at koncernen har markedsført mælk med teksten 'Netto nul klimaaftryk.'
I 2019 gik en Arla-kampagne i luften med ordene ’Netto nul klimaaftryk’. Teksten skulle eftersigende indikere, at koncernens økologiske sortiment nu skulle være klimaneutral, da man var begyndt at klimakompensere – blandt andet ved at plante træer i Uganda.
Men det er greenwashing. Det vurderer den svenske Patent- og Markedsret, efter at landets Forbrugerombudsmand indklagede sagen i 2021.
Det skriver Klimamonitor.
Læs også: Arla glemmer skovrydning i opgørelse af scope 3-udledninger
Ifølge en pressemeddelelse fra den svenske forbrugerorganisation Konsumentverket giver Arlas kampagne et indtryk af, at der slet ikke har været nogen CO2-udledning forbundet med produktet, og at kampagnen er udformet på en sådan måde, at koncernen har kompenseret for hele produktets klimapåvirkning, selvom det ikke er bevist.
Derfor forbydes Arla nu at bruge udtrykket og er blevet idømt en betinget bøde på én million kroner. Og det er en god nyhed, mener Ida Nyströmm, som er retsrådgiver i Konsumentverket.
”Dommen er god, eftersom mange forbrugere vil handle med hensyn til miljøet, men kan have svært ved at vide hvilket klimaaftryk et produkt efterlader. Derfor er det ekstra vigtigt, at virksomheder tager ansvar og ikke overdriver i reklamer,” siger hun i pressemeddelelsen ifølge Klimamonitor.
- HCL