Arla udfaser den hårdt kritiserede kampagne, hvor produkter markedsføres som CO2-neutrale

Efter lang tids massiv modstand trækker Arla nu stor kampagne tilbage, og melder ud at "klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere."

18.03.2022

CSR.dk

Mange selskaber benytter klimakompensation som led i markedsføring af CO2-neutrale produkter. Èn særlig kampagne har dog især tiltrukket sig massiv negativ opmærksomhed; nemlig den kampagne hvor Arlas markedsfører flere af deres produkter som CO2-neutrale.

Efter lang tids kritik udfaser Arla nu denne kampagne.

Det skriver Politikken.

Arla afviser, at tilbagetrækningen skyldes den massive kritik, som kampagnen har modtaget fra blandt andet Forbrugerrådet Tænk og miljøbevægelsen Noah. Arla erkender at "klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere."

Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, glæder sig over, at Arla nu ikke længere vil markedsføre produkter som værende CO2-neutrale.

Læs også: Arla møder fortsat modstand på deres netto-nul mælk

"Det er selvfølgelig rigtig positivt, hvis Arla har reageret på den kritik, som vi og andre er kommet med, og er stoppet med at markedsføre deres mælkeprodukter som CO2-neutrale, hvilket vi synes er vildledende. Men det ændrer jo ikke på, at deres markedsføring formodentlig har påvirket forbrugernes valg i mere end et år", siger hun.

Kampagnen, der blev lanceret i 2020, påstod at alle drivhusgasser fra køer, lastbiler og mejerier blev kompenseret ved at beskytte regnskove mod at blive fældet. Senere på året vist satelitter dog, at dele af Arlas beskyttede regnskov var brændt ned, mens andre områder svandt ind grundet fældning. Arlas partnere påstod dog, at afskovningen havde været endnu større, hvis ikke de havde beskyttet skovene.

Læs også: Arla-kampagne modarbejdes af satellitfotos

Fødevarestyrelsen har tidligere efterspurgt klarere regler for denne type kommunikation.

"Vi ser gerne, at vi får klare fælles retningslinjer for klimakommunikation i Danmark, som alle parter anerkender og respekterer," lyder det fra Arlas pressechef Jesper Skovlund.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

S3: Fra filantropi til strategi gennem partnerskab

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

03.03.2025

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (1/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

04.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121

På kurset Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og event branchen får du en grundlæggende forståelse for ISO 20121. Vi gennemgår udvalgte kapitler i standarden og drøfter betydningen af de enkelte krav. For at øge forståelsen indeholder kurset eksempler på, hvordan du sætter kravene til praksis.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting for First-Timers

Practical Examples and First Glance on the Omnibus Proposal

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online