Arla udfaser den hårdt kritiserede kampagne, hvor produkter markedsføres som CO2-neutrale

Efter lang tids massiv modstand trækker Arla nu stor kampagne tilbage, og melder ud at "klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere."

18.03.2022

CSR.dk

Mange selskaber benytter klimakompensation som led i markedsføring af CO2-neutrale produkter. Èn særlig kampagne har dog især tiltrukket sig massiv negativ opmærksomhed; nemlig den kampagne hvor Arlas markedsfører flere af deres produkter som CO2-neutrale.

Efter lang tids kritik udfaser Arla nu denne kampagne.

Det skriver Politikken.

Arla afviser, at tilbagetrækningen skyldes den massive kritik, som kampagnen har modtaget fra blandt andet Forbrugerrådet Tænk og miljøbevægelsen Noah. Arla erkender at "klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere."

Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, glæder sig over, at Arla nu ikke længere vil markedsføre produkter som værende CO2-neutrale.

Læs også: Arla møder fortsat modstand på deres netto-nul mælk

"Det er selvfølgelig rigtig positivt, hvis Arla har reageret på den kritik, som vi og andre er kommet med, og er stoppet med at markedsføre deres mælkeprodukter som CO2-neutrale, hvilket vi synes er vildledende. Men det ændrer jo ikke på, at deres markedsføring formodentlig har påvirket forbrugernes valg i mere end et år", siger hun.

Kampagnen, der blev lanceret i 2020, påstod at alle drivhusgasser fra køer, lastbiler og mejerier blev kompenseret ved at beskytte regnskove mod at blive fældet. Senere på året vist satelitter dog, at dele af Arlas beskyttede regnskov var brændt ned, mens andre områder svandt ind grundet fældning. Arlas partnere påstod dog, at afskovningen havde været endnu større, hvis ikke de havde beskyttet skovene.

Læs også: Arla-kampagne modarbejdes af satellitfotos

Fødevarestyrelsen har tidligere efterspurgt klarere regler for denne type kommunikation.

"Vi ser gerne, at vi får klare fælles retningslinjer for klimakommunikation i Danmark, som alle parter anerkender og respekterer," lyder det fra Arlas pressechef Jesper Skovlund.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

5 gode grunde til at fortsætte med ESG

24.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Retorisk Lederskab

21.03.2025CSR.dk

Veksler klimapoint til flyrejser: SAS anklages for grov greenwashing

25.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

S3: Fra filantropi til strategi gennem partnerskab

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online