Bæredygtig business på nordjysk

Arbejdet med bæredygtighed og ansvarlighed handler både om at have vision og ambition, men også om at tage rejsen trin for trin. Få indblik i Roblon’s bæredygtighedsrejse, og få gode råd fra deres Global QA manager, Benny Møller Meyer.

Benny har brugt den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse til at udvikle Roblon's CSR handlingsplan..

Da Global QA manager, Benny Møller Meyer, startede på den praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager tilbage i 2018 var missionen klar: han skulle sætte CSR på landkortet i Roblon A/S.  

Med hovedsæde i Frederikshavn og produktion i både Gærum, Danmark og i North Carolina, USA, leverer Roblon A/S high performance fiberoptiske kabelløsninger og teknologier til store globale aktører fra bl.a. telekommunikations- og energibranchen rundt omkring i hele verden.

Ligesom mange andre virksomheder har også Roblon oplevet at blive mødt med stadig flere CSR-relaterede krav fra investorer og kunder, som i stigende grad fokuserer på virksomheder og leverandører, der kan garantere for en grøn profil og bæredygtige forhold i leverandørkæden.

Så selvom Benny allerede havde over 10 års erfaring med ledelse inden for miljø, arbejdsmiljø og kvalitet, var det tid til at udvide både viden, værktøjskasse og netværk.

Sustainability ambitioner på jysk

Når man møder Benny Møller Meyer, skal man ikke tage fejl af hans sindige, nordjyske ydre. For inde bag det rolige og eftertænksomme, ligger også en høj ambition om at skabe topresultater og et oprigtigt ønske om at ville gøre en forskel.

Som erfaren miljøchef vidste Benny allerede, hvad det kræver at opnå næsten 100% genbrug af alle affaldsfraktioner. Så da han fik det formelle ansvar for CSR i Roblon, var han godt klar over, at den bredde og kompleksitet som bæredygtighedsagendaen rummer, ville blive en krævende opgave.

Så også hér afspejler Bennys pragmatiske nordjyske tilgang sig. For ham handler arbejdet med bæredygtighed og ansvarlighed om at have vision og ambition, men at tage rejsen trin for trin. Som han forklarer: ”At arbejde med CSR er små skridt og store forpligtelser.”

Roblons første skridt

I 2018 var hovedopgaven i Roblon at sikre orden i eget CSR-hus med analyser, politikker, strategisk fundament og klare målsætninger på plads.

Herefter var det tid til at lave handlingsplaner, etablere en CSR-organisation og at kommunikere. Så i 2019 så Roblons første CSR-rapport dagens lys.

Selvom en CSR-rapport for nogen blot er pynt på toppen, er det for Benny blevet symbolet på en vigtig landevinding og et vigtigt skridt på den rejse, han lagde planen for i sin eksamensopgave på uddannelsen.

Når jeg gennemlæser min handlingsplan fra Sustainable Business Change Manager uddannelsen, og ser at det faktisk er blevet til virkelighed i Roblon bliver jeg sgu lidt stolt. Med CSR-rapporten har vi forpligtet os til at gøre en forskel,” fortæller Benny og fortsætter:

Men de resultater jeg er allermest stolt af er, hver gang jeg er med til at udvikle en medarbejder, så de har selvtilliden, selvværdet og gåpåmodet til at vise deres sande kompetencer og gøre en forskel for dem selv og virksomheden.

Bæredygtighedsrejsen fortsætter

CSR-rejsen i Roblon fortsætter, og næste skridt bliver – helt efter planen – at gå fra at arbejde med CSR som en compliance og risikostyringsdisciplin til en forretningsdrevet mulighed for at brande og differentiere virksomheden, videreudvikle på produkterne og til at komme tættere på sine globale kunder.

Koncernen har derfor igangsat en intern oplysningskampagne og et uddannelsesforløb for samtlige medarbejdere, og har tydeliggjort over for alle sine leverandører, at de forventer at de starter deres egen bæredygtige rejse.

Benny Møller Meyer selv holder sig skarp ved bl.a. at være medlem af et lukket Alumni-netværk for alle de færdiguddannede Sustainable Business Change Managers. Her får han både fortrolig sparring fra de andre medlemmer sammen med adgang til trends, nyeste viden om ”best & next practice” og praktiske redskaber inden for bæredygtig business og forandringsledelse.

På den måde kan han sikre sig, at Roblon fortsat kan indfri de nuværende og fremtidige bæredygtighedskrav fra virksomhedens interessenter.

Udover de nye værktøjer, har jeg fået en kæmpe rygsæk af viden og et større netværk, hvor jeg får mange flere nuancer med i bæredygtighedsarbejdet og en bedre forståelse for, hvad en CSR-forpligtelse kræver af en virksomhed som Roblon,” uddyber Benny som samtidig også slår fast:

”Jeg vil bare blive ved med at være dér, hvor jeg kan gøre en forskel.”

Bennys tre gode råd til ”bæredygtig business på jysk”:

  1. Vær ambitiøs og sæt klare langsigtede mål. Og forbered dig så på det lange seje træk. Nøgleordene er: Vedholdenhed, udholdenhed og sindighed.
  2. Få dine kolleger med ved at omsætte CSR-sproget til forretningssprog, og gør det så jordnært og konkret som muligt. Gør ”sig det på jysk” til dit arbejdsmantra. :-) 
  3. Sørg for at være i et netværk med andre, som arbejder med CSR på andre måder end dig selv. Det holder dig skarp, og giver dig blik for nye bæredygtighedstendenser og interessentkrav.


Læs mere om Roblon
Se deres seneste CSR rapport


Sustainable Business Change Manager er en praktisk uddannelse for specialister, ledere og rådgivere, der ønsker viden og værktøjer til at sammenkoble forretning med samfundsansvar og forandringsledelse. Næste hold starter i august 2021. 

Læs mere på www.sustainablebusinesschangemanager.dk

13.09.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Ny virksomhed matcher virksomheder med erfarne bæredygtighedskonsulenter

07.06.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

6 veje til det bæredygtige forbrugerhjerte

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Uddannelse med certificering i Sustainable Business & Change Management

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG læringsrejse

11.04.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG-rejse fra A-Z

24.01.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer