Bæredygtige præventionsløsninger for stabilitet og frihed
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) står mere end 200 millioner kvinder i verdens udviklingslande uden adgang til moderne og troværdige præventionsløsninger til trods for stor og stigende efterspørgsel.
At kunne planlægge sin graviditet giver både økonomisk og social frihed, nedsætter barnedødeligheden og forbedrer kvinders sundhed og position i samfundet.
Bayer har i over 50 år støttet familieplanlægningsinitiativer i mere end 130 lande på verdensplan. Et af disse projekter blev grundlagt i 2009, i samarbejde med United States Agency for International Development, under titlen Contraceptive Security Initiative (CSI). Projektets formål har været at bringe tilgængelig, prisvenlig og stabil prævention til kvinder på mellemindkomst i Afrika syd for Sahara.
Usikkerhed og prævention bør ikke gå hånd i hånd
I mange lande modtager kvinder, der ikke har de fornødne ressourcer, deres præventionsmidler gennem offentlige programmer og hjælpeorganisationer, men med en voksende middelklasse i mange udviklingslande er sådanne tilbud for mange ikke tilstrækkelige. Faktum er desværre, at kvinder på mellemindkomst er stærkt afhængige af bistandstilbud og lange ventetider ved distributionsstederne, selvom de har ressourcerne til selv at købe deres prævention.
Selv hvis kvinderne vælger at købe billige præventionsmidler fra apotekerne, kan ethvert tab af den donationsbaserede finansiering forårsage mangel på de fornødne præparater. Tanken bag CSI er, at enhver kvinde skal have muligheden for at købe egne præventionsmidler, uanset om hun bor i et industrialiseret land eller ej.
“The fact that a woman goes to the pharmacy and her next monthly pack is not available is not an acceptable situation.” - Ulrike von Gilardi (Bayer HealthCare Programs).
Langsigtede præventionsløsninger til en overkommelig pris
Med CSI bliver moderne orale præventionsmidler distribueret til apotekerne til en købspris, der er i overensstemmelse med forbrugernes ressourcer. Da produktions- og distributionsudgifterne dækkes af købsprisen, er udbud og tilgængelighed kontrolleret af efterspørgslen i det pågældende land. Desuden er Bayer den eneste virksomhed i netop denne henseende, der kan tilbyde kvinderne bæredygtige præventionsmidler fra produktion, til distribution, til forbruger.
Denne tilgang er uafhængig af donationer og tilskud, og dermed er mangler i forsyningen praktisk talt umulige. De lokale grossister og apotekere har også en personlig interesse i at have varen på lager, da deres indkomst fra salg genereres som en del af Bayers forsyningskæde. Dette er både til gavn for lokalbefolkningen og udviklingslandenes økonomiske kapacitet.
”Our Kenyan colleagues said to us: Women will be pleased when they hear that they can now get a Bayer pill at an attractive price. In Africa, Bayer is a recognized brand standing for high quality.” – Ariane Püttcher (Bayer HealthCare Programs).
Præventionsinitiativet er blevet lanceret i 11 subsahariske lande i Afrika, heriblandt Etiopien, Uganda, Tanzania, Rwanda, Ghana, Kenya og Malawi, med stor succes. Bayer ser frem til fortsat at kunne bidrage til bæredygtige præventionsløsninger, hvor behovet er størst.