18.01.2016  |  Kommunikation

Bestseller i rapporteringstop-10

CSR-bloggeren Elaine Cohen har danske Bestseller med på sin top-10 over de bedste CSR-rapporter fra 2015. Blandt de andre navne på listen er Ikea og Disney.

En god, årlig CSR-rapport er blevet et vigtigt forretningsparameter for rigtig mange virksomheder verden over, herunder selvfølgelig Danmark. At kommunikere effektivt om sin sociale indsats kan være store summer værd for både SMV’er og de tunge drenge i klassen.

Læs også: Tekstilindustrien: tid til flere konkrete forbedringer, færre undersøgelser

Af samme årsag bliver der naturligvis også holdt godt øje med rapporteringslandskabet i både ind- og udland. En af dem, der har gjort det til lidt af et speciale, og også er blevet anerkendt for det, er den amerikanske CSR-konsulent, -blogger, -forfatter og virksomhedsejer Elaine Cohen. Hun har sammensat en top-10 hvert år siden 2010, og i hendes seneste version er der igen blevet plads til en dansk virksomhed.

Tøjkoncernen Bestsellers rapport fremhæves således for sin simplicitet og sit smukke design, og selvom den ikke er så omfattende rent datamæssigt, som den ifølge Elaine Cohen kunne være, så ”… deler den en god historie og præsenterer en virksomhed, der er ude på en bæredygtighedsrejse, som formentlig vil blive intensiveret over de kommende år”. I den forbindelse peger hun på Bestsellers ’20by20’-strategi og ”… det der ser ud til at være en ærlig bedømmelse af, hvor Bestseller har gjort fremskridt og hvor man ikke har”.

Derudover roser hun selskabets ”Give-a-day”, som blev lanceret i 2014, hvor al overskuddet fra en hel dags salg i alle koncernens outlets verden gik til velgørenhed, hvilket kastede over 15 mio. euro af sig sidste år. Ligeledes er der rosende ord til Bestsellers fokus på gennemsigtighed i forsyningskæden, varesporing, arbejdsforhold, bæredygtighed og ansvarlig sourcing, selvom Elaine Cohen dog også opfordrer den danske koncern til fremover at levere et endnu bredere billede af sine indsatser.

Ros til the mouse house…
Andetsteds på listen (virksomhederne er ikke rangeret, men blot listet alfabetisk) finder vi selveste Disney, der med 160.000 ansatte og et årligt salg for mere end 50 mia. dollars (næsten 350 mia. kr.) er den største virksomhed på top-10’en. Rapporten fra koncernen, der startede med Mickey Mouse for næsten 100 år siden og i dag er et verdensomspændende konglomerat af filmstudier, forlystelsesparker, hoteller, merchandise, medier og operationer i 40 lande, får ros for at komme omkring netop alle disse aspekter.

Mens Disneyland, tegnefilmene osv. er kendte over hele kloden, så er selskabets bæredygtighedsstrategi mindre prominent placeret i den offentlige bevidsthed, men rapporten, der er Disneys syvende, er struktureret og overbevisende og illustrerer et godt fremskridt over årene. Elaine Cohen fremhæver afsnittet med feedback fra koncernens mange stakeholders, der får lov til at komme til orde med håndgribelige pointer og reelle udfordringer. Alt i alt en ”autentisk rapport”, selvom der er plads til forbedring i forhold til at beskrive effekten af koncernens arbejde.

… og de svenske møbler
Ikea er, i Elaine Cohens optik, blevet bedre og bedre til at både fremdrive og kommunikere bæredygtighed. I sin seneste rapport præsenterer den svenske møbelgigant, der sidste år omsatte for vel over 200 mia. kr., sin strategi i tre sport: mere bæredygtigt liv på hjemmefronten, ressource- og energiuafhængighed og et bedre liv for fællesskabet.

I lighed med Disney roses Ikea for at inddrage sine stakeholders i rigt omfang i rapporten; det giver ”… troværdighed og fornemmelsen af en interaktiv tilgang til det at engagere virksomhedens interessenter”. Som den eneste virksomhed på listen har Ikea desuden inddraget FN’s nye Udviklingsmål i sin rapport med et indeks over koncernens aktiviteter relateret til de 17 mål, hvilket også fremkalder skulderklap fra Elaine Cohen. Afslutningsvis pointerer hun, at ”… man selvfølgelig altid kan ønske sig mere”, men at Ikea er gode til at bruge sin størrelse til at ændrer forbrugernes holdninger og skabe mere opmærksomhed omkring bæredygtighed gennem sin kerneforretning, ligesom kæden høster ros for at efterstræbe gennemsigtighed og bæredygtighed i sin forsyningskæde.

Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport

Blandt de på disse breddegrader mindre kendte virksomheder roser Elaine Cohen blandt andet det kinesiske ejendomsselskab Hang Lung Properties for virksomhedens nærmest tegneserieagtige rapport, mens det britisk-ghanesiske olieselskab Tullow Oil roses for at skille sig ud i en upopulær branche.

Tidligere udgaver af Elaine Cohens lister har fundet plads til blandt andre Danisco, Vestas og Mærsk Line, foruden det det dansk-grundlagte indiske ingeniørfirma Larsen & Toubro.

Læs mere og se resten af Elaine Cohens top-10 her.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere