Beviser på bordet: CPH Lufthavn måler SAFs betydning for luftkvaliteten
I en ny kampagne måler tyske eksperter effekten af bæredygtige brændstoffer (SAF) på luftkvaliteten. Københavns Lufthavn er projektet første testlokation.
Forskere fra det tyske luft- og rumfartscenter DLR har parkeret en varebil fyldt med avanceret måleudstyr ved en gate i Københavns Lufthavn.
Fra det mobile laboratorie måler forskerne luftkvaliteten, når et SAS-fly med 35 procent af det bæredygtige flybrændstof SAF (Sustainable Aviation Fuel) iblandet i brændstoftanken ankommer til København fra Stockholm tre-fire gange dagligt i en periode på tre uger.
”Vi ved, at SAF er med til at mindske CO2-udledningen, men vi vil også gerne vide, om det er godt for den lokale luftkvalitet, ” siger Christian Poulsen, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.
Læs også: Danske pengetanke i grønt angreb på Shell: ”Handler imod aktionærers interesser”
Når flyet lander i Københavns Lufthavn, måler eksperterne luftkvaliteten, mens flyet er på jorden og kører mellem landingsbanen og gaten. Det er første gang nogensinde, at der bliver foretaget så omfattende målinger i et autentisk lufthavnsmiljø.
“Tidligere forsøgsstudier har vist, at når man anvender blandinger med bæredygtige brændstoffer, reducerer det udledning af partikelemissioner uden ulemper for flydriften,” siger Dr. Tobias Schripp, der er forsker hos DLR, og som leder forsøget.
Vigtig viden for fremtidens luftfart
Der er aldrig tidligere fløjet på så høj en blandingsprocent på en kommerciel rute med passagerer i Danmark. Resultatet af målingerne kommer til at give det hidtil mest detaljerede billede af hvilken effekt brugen af det bæredygtige brændstof har på den lokale luftkvalitet i lufthavnen.
”Det vil være endnu en stor gevinst ved en omlægning af luftfarten til bæredygtige brændstoffer, hvis det viser sig, at det har en positiv effekt på luftkvaliteten at flyve på SAF”, siger Christian Poulsen, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.
Læs også: DSV indfører intern CO2-afgift
Når resultatet af målingerne er klar om nogle måneder, kan det får stor værdi for luftfartsbranchen, der arbejder målrettet for en mere bæredygtig omstilling af luftfarten.
Målingerne af luftkvaliteten, når man bruger SAF, er en af mange vigtige aktiviteter i EU-projektet ALIGHT, hvor Københavns Lufthavn er fyrtårnslufthavn. Sammen med 15 europæiske partnere samler CPH erfaringer og viden, så fremtidens løsninger for en mere bæredygtig luftfart kan komme frem i lyset.
- KCP