DSV indfører intern CO2-afgift
Der er nye toner fra toppen af DSV kort før transportvirksomhedens bæredygtighedsrapport udkommer. Selskabet vil nu være klimaneutral i 2050, og en intern CO2-afgift skal hjælpe virksomheden derhen.
Klimaneutralitet i 2050. Målet er før blevet kaldt “en gratis omgang” af DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen. Nu præsenterer han det selv som transportgigantens nye klimamål i et interview med Børsen.
Det betyder også, at hele koncernen skal tage fat ved roden af både scope 1, 2 og 3-udledninger og investere massivt i grønne løsninger – også selvom det ikke i første omgang er positivt på den økonomiske bundlinje:
“Vi vil investere i forskellige tiltag, uden der måske er en meget stærk økonomisk case for det. Vi har 8-9 millioner kvadratmeter logistikcentre rundt i verden, og dem forventer vi at dække med solceller, og de lastbiler, vi har, der kun kører i lokalområder, regner vi med at omstille til ren el i løbet af 5-6 år,” nævner Jens Bjørn Andersen som eksempler.
Blandt løsningerne, der skal trække DSV i en grønnere retning, er en ny CO2-afgift, som transportvirksomheden vil pålægge sig selv.
Det indebærer, at selskabet betaler en afgift til sig selv, hver gang der udledes for eksempel 1 ton CO2 i atmosfæren, som konsekvens af DSV’s drift. Lignende initiativer ser man blandt andet hos bygningsudvikleren Nrep, Aarhus Kommune og Arla.
Forventningen hos DSV er, at afgiften vil hente cirka 200 millioner kroner om året, der kan bruges til direkte klimainvesteringer.
Investeringerne får hovedsageligt betydning for DSV‘s direkte udledninger, der kun fylder 2 procent i det samlede klimaregnskab, men er mere end tredoblet siden 2017. Særligt grundet opkøbet af Agility GIL i 2021.
- KCP