Blev parret på amino.dk
Iværksætteren Emilie Risgaard er som den første gået med i et nyt investeringsprogram, som bliver udbudt af BRICpro, der hjælper virksomheder med etisk produktion i vækstmarkeder.
Beløbet er ikke stort, men for iværksætteren Emilie Risgaard var der tale om en strategisk vigtig beslutning, da hun valgte at gå med i BRICpros investeringsprogram, som skal forbedre arbejdsforholdene og produktionen i leverandørkæden.
Læs også: På jagt efter bæredygtige leverandører
Emilie Risgaard startede designvirksomheden OceanandMe, der producerer eksklusive cashmeretrøjer, i februar 2012. Hun fik kontakt til BRICpro via amino.dk, som er et webmødested for iværksættere og selvstændige erhvervsdrivende. Hun kunne med det samme se, at BRICpro kunne lette hendes virksomhedstart.
De kunne gøre det nemt
Gennem nogle dialoger på amino.dk blev jeg klar over, at BRICpro kunne formidle kontakt til en fabrik i Kina, som var tjekket og i orden i forhold til CSR og UN Code of Conduct. I starten hjalp BRICpro mig med kontakten til fabrikken, senere varetog de en større del af produktionen, og senest samarbejder vi om nogle langsigtede forbedringer for de kinesiske arbejdere og deres familier.
Ved at gå med i investeringsprogrammet, binder OceanandMe sig til at være med til at betale læringsmateriale til brug for undervisning i engelsk, psykologi og sundhed, ligesom fællesområdet på fabrikken bliver udstyret med yogamåtter, pilates- og styrketræningudstyr samt kinesisk skak.
Vi tror på, at små skridt har en positiv indvirkning, og med investeringsprogrammet bestræber vi os på at være en del af løsningen i modeindustrien i stedet for at være med til at forværre problemet, siger Emilie Risgaard.
Virksomhedsindehaveren er uddannet på CBS i interkulturel markedskommunikation. Hun har altid vidst, at hun ville starte egen virksomhed, at det skulle være inden for mode, som har hendes store interesse, og at hendes varer skulle produceres under ordentlige forhold.
Læs også: Bæredygtige investeringer bliver big business
Vores trøjer er en luksus for dem, der køber dem. De, der producerer for os, skal også have det godt, siger Emilie Risgaard.