24.09.2015  |  Klima, miljø og energi

Bliv klimaneutral med FN

FN vil gerne give frivilligheden et skub når det kommer til klimaaktioner og lancerer derfor et nyt initiativ, der skal få både virksomheder og private til at reducere deres klimatiske fodaftryk.

Som arrangør af december måneds store klimakonference i Paris, COP21, er FN en af de vigtigste aktører i kampen mod den globale opvarmning og de deraf følgende klimaforandringer. Med det udgangspunkt lancerer organisationen nu et nyt initiativ, der skal få virksomheder og privatpersoner til at blive opmærksomme på, og dernæst reducere deres klimafodaftryk.

Læs også: FN: Virksomhederne skal også bidrage til udvikling

FN har i årevis forhandlet på regeringsniveau verden over, bl.a. på COP’erne som i København i 2009, men med det nye initiativ, Climate Neutral Now, vil man opfordre såvel regeringer som små og store virksomheder, organisationer og privatpersoner til at måle deres climate footprint, for siden hen at kunne reducere det så meget som muligt.

Alternativt tilbyder initiativet interesserede at modsvare det CO2-udslip, der ikke kan bekæmpes, gennem en slags kvoter. Dermed udgør Climate Neutral Now en simpel, FN-certificeret metode til at både at agere og støtte op om klimaindsatser via en online portal, hvor man som interesseret nemt kan vælge mellem forskellige CO2-reduktionsredskaber til at modregne (offset) det udslip, man ikke selv kan få bugt med.

Portalen linker også til organisationer, der kan assistere virksomheder med at måle deres klimaaftryk og komme med gode råd til reduktionstiltag – alt sammen med en global sænkning af drivhusgasser som det overordnede mål.

Overskud til udviklingslande
”Klimaneutralitet er en langsigtet vision af verden, vi ønsker os i dette århundrede og bakkes op af videnskaben. Den nye universelle aftale, der skal underskrives på COP21 til december skal være et springbræt til denne fremtid. Det kommer til at kræve handling både i dag og i morgen, og alle har brug for at komme om bord – fra regeringer og virksomheder til byer, regioner og enkeltpersoner,” siger sekretariatschef i FNs klimadivision UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change), Christiana Figueres, i en pressemeddelelse.

De forskellige reduktionsredskaber (Certified Emission Reductions) kan på én gang hjælpe eksempelvis en virksomhed til at reducere sit CO2-udslip og samtidig yde økonomisk bistand til verdens udviklingslande. Overskuddet fra salget af CER’er går til de næsten 8000 udviklingsprojekter og -programmer, FN har kørende i over 100 udviklingslande i hele verden.

Undersøgelser fra Imperial College i London har vist, at al den CO2 (pt. omkring 1,6 mia. ton), der er blevet opkøbt gennem FNs program, ikke alene finansierer reduktioner af drivhusgasser, men også bidrager med op mod $664 pr. ton til yderligere økonomisk, social og miljømæssig hjælp.

Læs også: Verden er endnu langt fra at nå FN’s klimamål

Blandt de højprofilerede virksomheder, der indtil videre har bakket op om initiativet, er Microsoft, Sony, Adidas og det britiske stormagasin Marks & Spencer, mens Hollywoodstjernen Edward Norton er en af initiativets officielle støtter og ambassadører.

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Journalist, CSR.dk

Uddannelse: cand.comm, Roskilde Universitet 2010, speciale om CSR. Tidligere job: kommunikationsmedarbejder, Erhvervsstyrelsen, kommunikationskonsulent, Københavns Kommune, forskningsmedarbejder og kommunikationsrådgiver inkl. CSR-konsulent, Samfundscentret. Fokusområder: Adskillige aspekter omkring bæredygtighed i forhold til klima, transport, supply chain, produkti…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere