Bliv klimaneutral med FN
FN vil gerne give frivilligheden et skub når det kommer til klimaaktioner og lancerer derfor et nyt initiativ, der skal få både virksomheder og private til at reducere deres klimatiske fodaftryk.
Som arrangør af december måneds store klimakonference i Paris, COP21, er FN en af de vigtigste aktører i kampen mod den globale opvarmning og de deraf følgende klimaforandringer. Med det udgangspunkt lancerer organisationen nu et nyt initiativ, der skal få virksomheder og privatpersoner til at blive opmærksomme på, og dernæst reducere deres klimafodaftryk.
Læs også: FN: Virksomhederne skal også bidrage til udvikling
FN har i årevis forhandlet på regeringsniveau verden over, bl.a. på COPerne som i København i 2009, men med det nye initiativ, Climate Neutral Now, vil man opfordre såvel regeringer som små og store virksomheder, organisationer og privatpersoner til at måle deres climate footprint, for siden hen at kunne reducere det så meget som muligt.
Alternativt tilbyder initiativet interesserede at modsvare det CO2-udslip, der ikke kan bekæmpes, gennem en slags kvoter. Dermed udgør Climate Neutral Now en simpel, FN-certificeret metode til at både at agere og støtte op om klimaindsatser via en online portal, hvor man som interesseret nemt kan vælge mellem forskellige CO2-reduktionsredskaber til at modregne (offset) det udslip, man ikke selv kan få bugt med.
Portalen linker også til organisationer, der kan assistere virksomheder med at måle deres klimaaftryk og komme med gode råd til reduktionstiltag alt sammen med en global sænkning af drivhusgasser som det overordnede mål.
Overskud til udviklingslande
Klimaneutralitet er en langsigtet vision af verden, vi ønsker os i dette århundrede og bakkes op af videnskaben. Den nye universelle aftale, der skal underskrives på COP21 til december skal være et springbræt til denne fremtid. Det kommer til at kræve handling både i dag og i morgen, og alle har brug for at komme om bord fra regeringer og virksomheder til byer, regioner og enkeltpersoner, siger sekretariatschef i FNs klimadivision UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change), Christiana Figueres, i en pressemeddelelse.
De forskellige reduktionsredskaber (Certified Emission Reductions) kan på én gang hjælpe eksempelvis en virksomhed til at reducere sit CO2-udslip og samtidig yde økonomisk bistand til verdens udviklingslande. Overskuddet fra salget af CERer går til de næsten 8000 udviklingsprojekter og -programmer, FN har kørende i over 100 udviklingslande i hele verden.
Undersøgelser fra Imperial College i London har vist, at al den CO2 (pt. omkring 1,6 mia. ton), der er blevet opkøbt gennem FNs program, ikke alene finansierer reduktioner af drivhusgasser, men også bidrager med op mod $664 pr. ton til yderligere økonomisk, social og miljømæssig hjælp.
Læs også: Verden er endnu langt fra at nå FNs klimamål
Blandt de højprofilerede virksomheder, der indtil videre har bakket op om initiativet, er Microsoft, Sony, Adidas og det britiske stormagasin Marks & Spencer, mens Hollywoodstjernen Edward Norton er en af initiativets officielle støtter og ambassadører.