23.07.2021 | Klima, miljø og energi
The Body Shops nye koncept Activist Makers Workshop lanceres i Danmark
The Body Shop åbner ny konceptbutik i Aarhus med blandt andet upcycled interiør og refillstation, og hvor kunderne kan deltage i aktivistiske kampagner.
Et butikskoncept, hvor interiøret er skabt af genbrugsmaterialer, og kunderne er inspireres til at deltage i The Body Shops virksomhedsaktivisme.
The Body Shop lancerer nyt butikskoncept i Bruuns Galleri i Aarhus, hvor kunderne kan blive inspireret til at stå sammen og skabe en smukkere og mere retfærdig verden. The Body Shop er kendt for deres filosofi om, at iværksætteri kan være en positiv kraft i verden. De etablerer nye etiske standarder i erhvervslivet og kæmper for et bedre liv for dem, hvis stemmer ikke altid bliver hørt. I dag har The Body Shop omkring 3.000 butikker i over 70 lande og tilbyder over 800 produkter – alle cruelty free og med naturen som kilde - og heriblandt klassiske bestsellere som Shea Body Butter, Hemp Hand Protector og Tea Tree-produkter.
Bæredygtige designløsninger
Med det nye koncept vender The Body Shop tilbage til sine miljøprogressive rødder, og tager samtidig endnu et skridt på vejen mod en mere bæredygtig fremtid. Interiøret er inspireret af et traditionelt håndværksstudio med fokus på materialer, der lever deres anden livscyklus i butikken, og med keramisk kunst i samarbejde med London-baserede keramiker Laura Bird. For at minimere det miljømæssige fodaftryk er butikken udstyret med holdbare materialer som genbrugstræ og genanvendt plast i indretningen. Arbejdsbænke har overflader i genbrugsmaterialer skabt af affald.
Corporate activism
I den nye butik får kunderne mulighed for at fordybe sig i The Body Shops aktivistiske rødder og deltage i deres kampagner for social forandring, såsom ligestilling mellem kønnene og et globalt forbud mod at teste kosmetiske produkter på dyr. Kunder vil få information om, hvordan de kan stå sammen og handle sammen med The Body Shop og deres globale og lokale Communities af aktivister.
I 2020 gik The Body Shop blandt andet sammen med LOKK – Landsorganisation af Kvindecentre, som en reaktion på den øgede vold mod kvinder og piger, der blev rapporteret både globalt og lokalt som et resultat af selvisolering og lockdown. Målet med samarbejdet var at bryde tabuet og sætte fokus på mænds vold mod kvinder og børn, samt hvad vi hver især kan gøre for at hjælpe.The Body Shop anvendte alle deres kommunikationskanaler til at tale om det brændende spørgsmål og fremhæve LOKKs vigtige budskab.
Læs også: The Body Shop's julekampagne støtter kvinders rettigheder
Tanja Bruun, Head of Brand & Activism hos The Body Shop Danmark og Sverige, siger: “Vores nye butikskoncept Activist Makers Workshop er der, hvor vores produkter og aktivisme forenes, og hvor kunderne, takket være vores fantastiske medarbejdere, får den fulde oplevelse af The Body Shop. Konceptet afspejler vores bæredygtige profil, da inventaret primært består af genbrugte materialer, og med den nye butik relancerer vi også vores refillstation. Med refill får vores kunder muligheden for at tage et aktivt valg og gøre bæredygtighed til en del af deres hverdag.”
I 2021 lanceredes refillstationen i The Body Shops butikker, hvor man som kunde får muligheden for at påfylde sit produkt i en genbrugelig flaske. Det er endnu et bæredygtigt skridt på baggrund af arven med refill i butikker, der var i alle The Body Shop butikker allerede i 1976, da den første butik åbnede sine døre i Brighton.
Butiksinventaret i The Body Shop's London-butik på Bond Street er bygget op af upcyclede og genanvendte materialer. Her har man også netop indført refill-stationer foruden en pantordning på plastik-emballage og en vandpost til tørstige kunder, der kan fylde deres egen drikkedunk.
B CORP™
The Body Shop er en certificeret B Corp™, og dermed en del af en gruppe af virksomheder med det fælles mål at skabe stærkere samfund og et bedre miljø gennem etisk og bæredygtig forretning. B Corp™-certificeringen tildeles virksomheder, der lever op til de højeste standarder for social og miljømæssig ydeevne, gennemsigtighed og juridisk ansvar. Dette er med til at sikre en balance mellem fortjeneste og formål. I dag er der over 3.000 B Corps certificeret i 150 industrier og i 64 lande.
Læs også: Sinatur bliver Nordens første B Corp certificerede hotelkæde
- MTN
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Strategi & ledelse

Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger
Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal få børnefamilier i køkkenet og bekæmpe madspild
Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere og give børnefamilier værktøjer til at reducere madspild. Det skal en influencer blandt andet være med til at indfri.