Bredt kendskab til "1 ton mindre" - kampagnen
Nogle har kritiseret klimakampagnen 1 ton mindre for at være utilstrækkelig, men hvad angår kendskabet til kampagnen og viljen til selv at bidrage har den vist sin berettigelse.
Kampagnen er en invitation til danskerne om at deltage i løsningen af klimaproblemet. For hvis de internationale aftaler, jeg som klima- og energiminister er med til at forhandle, skal batte noget, så skal der være opbakning i befolkningen. Derfor glæder det mig, at så mange danskere har taget imod invitationen og gerne vil bidrage aktivt, siger klima- og energiminister Connie Hedegaard (K).
Partnerkonceptet får en stor del af æren
En del af forklaringen er, at kampagnen samarbejder med 80 virksomheder, kommuner og organisationer herunder Miljø Horisont - der fungerer som officielle kampagnepartnere. I partnerkonceptet ligger blandt andet, at partnerne aktivt bruger kampagnens logo og budskaber i kommunikationen med omverdenen.
Klimakampagnens budskab er, at vi skal tage ansvar for fremtiden og nedsætte vores personlige CO2-udslip. Og det er et budskab, som har vundet gehør i befolkningen. Godt hver anden dansker har hørt om kampagnen.
Vi har oplevet, at rigtig mange virksomheder og organisationer har henvendt sig og ønsket at bidrage til at udbrede kampagnens budskab. Det er meget lovende, for klimatruslen kræver samarbejde på alle niveauer.
Samarbejdspartnerne har en stor del af æren for kampagnens gennemslagskraft. Derfor vil jeg også sammen med koncernchef Stine Bosse, TrygVesta, skrive til en lang række virksomheder og organisationer, for at få dem til at engagere deres medarbejdere i kampagnen," siger klima- og energiminister Connie Hedegaard.