15.03.2021  |  Klima, miljø og energi

Britisk detailgigant kræver klimaneutralt af sine leverandører

Den store britiske detailkæde Morrisons, som blandt andet Arla leverer til, har meddelt, at de fra 2030 kun vil købe klima-neutralt på en lang række fødevarer.

Den store britiske detailkæde Morrisons har meldt ud i en pressemeddelelse, at de fra 2030 kun ønsker at købe klima-neutral frugt og grønt, fjerkræ, æg og kødprodukter.

Det skriver landbrugsavisen.dk. 

De stiller også krav til landmændene om at anvende foder og bygge stalde med lavere udledning samt skære ned på vandforbrug og gødning for at nå målene.

Kæden er blandt Arlas store kunder i Storbritannien. Det er dog uvist om reglerne kun gælder de britiske landmænd eller også inkluderer varer fra udenlandske producenter – herunder Arla. Der er også tvivl om hvorvidt reglerne vil komme til at gælde mejeriprodukter, som efterhånden også er almindelig kendt for at være co2-tunge.

Læs også: Landbruget splittet i spørgsmålet om grønne afgifter

Arla har som mål at have en klimaneutral produktion i 2050. Inden 2030 skal udledningen være reduceret med 30 procent i forhold til 2015.

Klimaeksperternes dom over butikskædens mål er blandede. Nogle mener at målene er urealistiske, mens andre påpeger, at man er nødt til at skære ned på forbruget af kød og mejeriprodukter, hvis målene for hele verden skal nås.

Kommentarfeltet til artiklen på landbrugsavisen.dk tyder på, at ikke alle Arlas medlemmer opfatter krav om klimaneutrale fødevarer som en spændende fremtid. Her er stemningen snarere, at sådan en kunde, der altid er utilfreds, må man skille sig af med.  

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere