Brug generation Y til at gøre en forskel
Noget der giver mening, og noget jeg selv kan gøre her og nu. Det er det, de unge vil ha’, og det kan være guld værd for din virksomhed. Bare du husker at gøre det digitalt og overskueligt.
”Virksomheder skal i dag ansætte, lede og sælge til generation Y’erne, som voksede op i fredelige tider med højt forbrug og derfor er optaget af, at ting giver mening og bidrager til en positiv udvikling. De er også den første digitalt indfødte generation og har globalt perspektiv på tingene. Det er man som virksomhed nødt til at finde ud af, hvordan man skal agere i,” sagde Anne Glad, rådgiver og livsstilsekspert, da hun indledte en paneldebat om Generation Y, ved UNICEF’s Børnenes Dag 2016.
En af udfordringerne er, at det er Generation X’erne, som voksede op i en tid med knaphed og kriser og derfor går op i status og penge, personlig ejendom og beskyttelse mod udefrakommende trusler, som i dag leder virksomhederne. Så hvad kan man gøre?
Seks gode råd
- Sørg for, at der er noget, medarbejdere og kunder selv kan gøre. Næsten halvdelen af alle i generation Y er på en eller anden vis aktive i civilsamfundet.
- Gør det tydeligt, hvordan man kan bidrage og gøre en forskel. Fortæl, hvilken forskel indsatsen gør.
- Man skal kunne være aktiv online – og især mobilt – generation Y orienterer sig via sociale medier og bruger deres netværk her til alt. Brug dem til at sprede budskabet.
- Design kort og billig deltagelse – rigtig mange donerer gerne de sidste 15 kroner op til nærmeste hundrede, når de køber ind, men kan ikke se sig selv bundet til at bidrage 150 kr om måneden fremover.
- Medarbejdere skal være klædt på til at engagere kunderne – så sørg for at de er forberedt, så de kan svare på spørgsmål.
- Ikke alle virksomheders produkter eller ydelser kan være meningsskabende. Hvis din virksomhed er sådan en, er den bedste idé at involvere sig i partnerskaber med organisationer, som arbejder for en meningsgivende sag. Pengedonationer er ikke nok, medarbejderne skal kunne engagere sig og selv være aktive.
To kæmpestore platforme
H&M og IKEA var også i panelet, og forklarede at de – udover begge at have et globalt partnerskab med UNICEF – især ser deres kæmpestore berøringsflade med kunder som deres mulighed for at gøre en forskel.
”Vi er en generation Y virksomhed, både i form af medarbejdere og kunder,” sagde Sara Juel Andersen fra H&M. ”Vi har 27 millioner følgere på sociale medier og 4.000 butikker i 61 lande, og det er den platform vi kan bruge, og vi ved også, at med den kæmpe indflydelse vi har på den unge generation, så har vi også et kæmpe ansvar.”
Det var Jonas Engberg fra IKEA enig i. Han gik så vidt, som til at citere Pippi Langstrømpe, da han sagde at ”når man er stærk, skal man også være sød”, mens han understregede at forretningen kun bliver bedre af at man fokuserer på bæredygtighed. Og så gjorde han det klart, at selvom der breder sig en vis skepsis overfor deltagelse gennem ”likes” og delinger på sociale medier, så skal man endelige ikke holde sig tilbage. Opmærksomhed på sociale medier er nemlig et rigtig godt redskab til at skabe forankring fra ledelse og kollegaer internt.
Virksomhederne vil skulle være aktive
Som afslutning på workshoppen konstaterede Anne Glad, at virksomheder i alle størrelser skal regne med at blive mere involveret i at løse samfundsopgaver:
”Det er et paradigmeskift. Ulandsbistanden beskæres med milliarder og velfærdsstatens services begrænses, men udfordringer og behov forsvinder ikke. Der vil civilsamfundet træde til og de vil kigge mod virksomhederne for at få hjælp til at finansiere og engagere.”
Generation Y er født efter 1980 og før midten af 1990’erne.