21.04.2020  |  Samfund

Carlsberg uddeler 50.000 gratis fadøl ved Danmarks genåbning

For at støtte lokale caféer, barer og restauranter udlover Carlsberg 50.000 gratis fadøl ved Danmarks genåbning. Det er sidste tiltag i en længere række initiativer, som Carlsberg sætter i gang for at hjælpe landet gennem krisen.

En stor del af Carlsbergs produktion på bryggeriet i Fredericia er omstillet til fremstilling af alkoholbase, og Carlsbergfondene har doneret 95 millioner kroner til aktiviteter, der kan bekæmpe coronavirus.

Læs også: Carlsberg implementerer genanvendt emballage til dåseforpakninger

Nu lancerer Carlsberg et nyt projekt - ”Adopt a Keg” - eller på dansk: øl-for-øl.

Ideen er, at danskerne kan fylde deres egen digitale øltønde med det øl, de køber i det lokale supermarked og dermed spare op til gratis fadøl, når samfundet åbner igen og dermed hjælpe udskænkningsstederne med en succesfuld genåbning.

”Konceptet er kort sagt en øl for øl. Når du drikker en Carlsberg, hvad enten det er en Pilsner, Humle, 1883 eller en alkoholfri Carlsberg Nordic fylder du din egen øltønde. Vi ved fra vores kunder, at der er brug for at støtte de lokale caféer, barer og restauranter så snart samfundet åbner igen. De har brug for en håndsrækning og en god start på genåbningen. Den vil vi gerne være med til at sikre sammen med danskerne”, siger Henrik Friis Fredvig, On-trade Direktør i Carlsberg Danmark.

Køber man en øl på returflaske eller en dåseøl i det lokale supermarked, kan man hurtigt scanne etiketten og dermed fylde sin digitale ølfustage på Carlsbergs hjemmeside www.carlsberg.dk.

Når man har scannet fire øl (maksimalt én om dagen) har man fyldt sin ølfustage, som kan veksles til to gratis fadøl, når den lokale beværtning åbner igen.

”Vi har reserveret 50.000 fadøl, som vores barer og restauranter kan uddele gratis ved genåbningen. Den digitale øltønde opfyldes ved hjælp af en meget let og simpel web-app, som vi løbende opdaterer. Lige nu tilbyder vi øl-for-øl med Carlsbergs øl, men vi arbejder på højtryk for at tilføje Tuborg og de andre ølmærker i vores portefølje såsom Jacobsen, Kronenbourg Blanc, Grimbergen og Brooklyn”, siger Henrik Friis Fredvig.

Vi skal åbne op sammen
”Adopt a Keg” lanceres i Danmark, men planen er at rulle ideen ud i Carlsbergs andre markeder, der er ramt af coronaudbruddet.

”Vi tester øl-for-øl her i Danmark, og håber, at danskerne vil hjælpe barer og restauranter, så snart det er forsvarligt at åbne dem igen. Vi har bevist, at vi kan stå sammen under krisen. Ved at spare op til to gratis fadøl, håber vi selvfølgelig, at man tager sin ven eller veninde under armen. Udskænkningen skal selvfølgelig ske på forsvarlig vis under hensyn til myndighedernes anbefalinger. Nu skal vi vise, at vi også kan åbne samfundet op igen sammen”, siger Henrik Friis Fredvig.

Dette seneste tiltag kommer efter en lang række initiativer, hvor Carlsberg har omstillet produktionen på bryggeriet i Fredericia til alkoholbase til brug for håndsprit.

Før påsken annoncerede bryggeriet, at man som en del af et konsortium støttet af Novo Nordisk Fonden og Carlsbergfondet mellem Ørsted, Ree Holding og Rigspolitiet ville omstille en stor del af produktionen i Fredericia til at levere alkoholbase til produktion af håndsprit. Ti tankbiler opererer nu i døgndrift for at levere 1,4 millioner liter alkoholbase om ugen for at holde den nye anlæg kørende.

Forinden havde Carlsberg testet produktion af håndsprit ved at donere vinbase fra Somersby.

Læs også: Carlsberg løfter glasflasken i bæredygtighedens navn

Carlsbergfondet, Ny Carlsbergfondet og Tuborgfondet har målrettet 95 millioner kroner til virus- og adfærdsforskning, museer, kulturinstitutioner samt civilsamfundet for at iværksætte aktiviteter målrettet de mennesker, der er særligt berørt af coronavirus.

- SMF

Denne artikel er en del af temaet I fokus: coronakrisen

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere