15.11.2018 | Klima, miljø og energi
Carlsberg vinder pris for bæredygtighedsinitiativ
Carlsbergs Snap Pack-forpakning er blevet belønnet som bedste bæredygtighedsinitiativ i fødevareindustrien i Storbritannien af organisationen FoodBev. ”Meget overraskende”, lyder det fra bryggeriet.
Carlsberg Snap Pack er blevet kåret som årets bedste bæredygtighedsinitiativ i fødevareindustrien i Storbritannien. Foto: Carlsberg
And last but not least, congratulations to @CarlsbergGroup! #WBIA18 #BrauBeviale #Sustainability pic.twitter.com/nBT6xPcFKt
— FoodBev's Awards (@FoodBevAwards) 14. november 2018
Det gik ikke stille for sig, da Carlsberg for et par måneder siden lancerede en større bæredygtighedspakke, der skal gøre verdens tredje største bryggerikoncern (endnu) mere miljø- og klimavenlig.
Dagens højdepunkt ved den lejlighed var offentliggørelsen af den såkaldte Snap Pack, der skal erstatte plasticindpakningen om den velkendte six-pack, og som har store, miljømæssige fordele i form af drastisk nedsat materialeforbrug.
Læs også: Carlsberg CEO: Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige
Det initiativ blev i går aftes, den 14. november, præmieret i England, hvor Carlsberg vandt FoodBevs Sustainability Initiative 2018, dvs. bedste bæredygtighedsinitiativ i fødevareindustrien i Storbritannien, for netop Snap Pack-forpakningen.
Ifølge Carlsbergs informationschef, Kasper Elbjørn, kom kåringen, som han i en mail til CSR.dk kalder ”meget overraskende”, fuldstændig bag på virksomheden. ”Vi var ikke endda var til stede”, tilføjer han. Samtidig understreger han dog, at ”Vi er overraskede, men glade!”
FoodBev Best CSR/sustainability initiative
Vinder: Carlsberg Group – Snap Pack
De øvrige finalister:
Ardagh Group – Hybrid Battery Solution
Chocolero – Beverage with a Message
Coca Cola & WWF – Securing a thriving future for English Rivers
Proximo Spirits – Hangar 1 Fog Point
Toast Ale – Toast Ale
Fuldt implementeret kan Snap Pack’en reducere mængden af plastikaffald med over 1.200 tons globalt, svarende til 60 mio. plastikposer om året. Snap Pack blev lanceret i Storbritannien i september, som det første marked sammen med Norge, og kommer til Danmark i begyndelsen af det nye år.
-AK
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.