Carlsberg vinder pris for bæredygtighedsinitiativ
Carlsbergs Snap Pack-forpakning er blevet belønnet som bedste bæredygtighedsinitiativ i fødevareindustrien i Storbritannien af organisationen FoodBev. ”Meget overraskende”, lyder det fra bryggeriet.
Det gik ikke stille for sig, da Carlsberg for et par måneder siden lancerede en større bæredygtighedspakke, der skal gøre verdens tredje største bryggerikoncern (endnu) mere miljø- og klimavenlig.
Dagens højdepunkt ved den lejlighed var offentliggørelsen af den såkaldte Snap Pack, der skal erstatte plasticindpakningen om den velkendte six-pack, og som har store, miljømæssige fordele i form af drastisk nedsat materialeforbrug.
Læs også: Carlsberg CEO: Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige
Det initiativ blev i går aftes, den 14. november, præmieret i England, hvor Carlsberg vandt FoodBevs Sustainability Initiative 2018, dvs. bedste bæredygtighedsinitiativ i fødevareindustrien i Storbritannien, for netop Snap Pack-forpakningen.
Ifølge Carlsbergs informationschef, Kasper Elbjørn, kom kåringen, som han i en mail til CSR.dk kalder ”meget overraskende”, fuldstændig bag på virksomheden. ”Vi var ikke endda var til stede”, tilføjer han. Samtidig understreger han dog, at ”Vi er overraskede, men glade!”
FoodBev Best CSR/sustainability initiative
Vinder: Carlsberg Group – Snap Pack
De øvrige finalister:
Ardagh Group – Hybrid Battery Solution
Chocolero – Beverage with a Message
Coca Cola & WWF – Securing a thriving future for English Rivers
Proximo Spirits – Hangar 1 Fog Point
Toast Ale – Toast Ale
Fuldt implementeret kan Snap Pack’en reducere mængden af plastikaffald med over 1.200 tons globalt, svarende til 60 mio. plastikposer om året. Snap Pack blev lanceret i Storbritannien i september, som det første marked sammen med Norge, og kommer til Danmark i begyndelsen af det nye år.
-AK