Carlsberg revitaliserer brandet med bæredygtighedspakke

Mindre plastik, mere genanvendelse, bedre holdbarhed og en grønnere grøn. Carlsberg skruer op for bæredygtigheden med en håndfuld nye initiativer, til glæde for både miljø og kunder – og på sigt også bundlinjen.

Snap Packen var den store nyhed ved lanceringen. Limen kan lige anes mellem dåserne til højre. Foto: Carlsberg.

10.09.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Det var tre års udvikling, der kulminerede i onsdags, den 5. september, da Carlsberg ved et arrangement i det historiske Ny Carlsberg Bryggeri i Valby præsenterede sen stribe nye tiltag, der skal gøre verdens tredje største bryggerikoncern (endnu) mere miljø- og klimavenlig.

Det største punkt på dagsordenen ved lanceringen, der ligger i kølvandet på Carlsberg Groups ambitiøse bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, fra sidste år, var uden tvivl offentliggørelsen af den såkaldte Snap Pack, som skal erstatte plasticindpakningen om den velkendte six-pack.

Kort fortalt går løsningen ud på, at øldåserne bliver klistret sammen med nogle små klatter lim, hvilket overflødiggør den normale overfrakke af stram plast. Med kun en smal bane plast som håndtag, reducerer Snap Packen plastforbruget med op til 76 procent sammenlignet med en traditionelt indpakket sixpack.

På verdensplan har Carlsberg regnet sig frem til, at den nye, bæredygtige emballage kan reducere mængden af plasticaffald med over 1.200 tons årligt, svarende til 60 mio. plasticposer.

Til større forpakninger – 12, 16, 20 og 24 øl – vil det dog stadig være nødvendigt med plastikindpakning, men det skal også gøres mere miljøvenligt fremover. Indpakningen skal således fremstilles af genbrugsplast, bl.a. fra Carlsbergs egne aktiviteter, hvilket vil spare 150 ton plast om året herhjemme.

Mens øldåserne kun bruges en enkelt gang inden omsmeltning, vil Carlsberg gerne gøre en indsats for at forbedre levetiden for glasflaskerne. Derfor er man i gang med at indføre en coating på sine genopfyldelige glasflasker, så disse kan holde længere, og dermed belaste miljøet mindre.

Også produktet inde i flaskerne vil man passe bedre på. Forbedrede kapsler, som fjerner ilt fra flasken, skal således sørge for, at øllet smager friskere i længere tid, hvilket forlænger flaskens shelf life med omkring 15 procent og dermed nedbringer potentielt spild.

Endelig strammer J.C. Jacobsens godt 170 år gamle virksomhed også op på farvepaletten. Ikke alene tager man rød og guld af emballagen, så kun to grønne nuancer og hvid står tilbage, bryggeriets research har også vist, at de trykfarver der påføres emballagen, ligeledes kunne forbedres, herunder specielt den grønne.

Derfor har Carlsberg også udskiftet farverne på sine etiketter og en del af bryggeriets papemballager. Det nye blæk er Cradle to Cradle-certificeret, produceret med grøn elektricitet, og gør genanvendelsen af materialer nemmere.

Den hypede fiberflaske er stadig undervejs, men skulle komme på markedet i løbet af 2019. Foto: Anders Kampmann.

Altid stræbe efter forbedringer
Alt i alt en bæredygtighedspakke, som man fra koncernens side er yderst tilfreds med og stolt over, lød det fra topchef Cees ’t Hart.

"Det er en vigtig dag for Carlsberg. Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne. Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier. Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plasticaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øloplevelser med mindre miljøpåvirkning.”

Udover de miljørelaterede tiltag annoncerede Carlsberg også, at man på nænsom vis redesigner sit logo og etiketter, således at typografien bliver bragt tilbage mod ’det enkle og organiske udtryk i arkitekt Thorvald Bindesbølls 114 år gamle original’, som det hedder.

Ifølge Carlsbergs marketingchef i Danmark, Jeppe Boel, handler hele udspillet om at ”revitalisere brandet” for at minde forbrugerne og omverdenen om, at man er ”langtidsholdbar og bæredygtig i kernen”.

”Vi søger konstant efter nye løsninger, der kan forbedre vores måde at producere og håndtere øl på. Vores partnere, vores egne teknikere og forskere har gennem tre år insisteret på, at vi kunne komme i mål med et resultat, der både er godt for os, kunderne, forbrugerne og miljøet. Det lykkedes, og de store miljøgevinster, vi opnår, er helt i tråd med vores historie og Carlsberg-pilsnerens danske ophav”, siger han.

Partnerskab skal føre til flere initiativer
Strategien får rosende ord med på vejen fra WWF Verdensnaturfonden, der over en årrække har rådgivet Carlsberg Group i arbejdet med at gøre produktionen og løsninger mere bæredygtige.

”Vores natur og dyreliv er ved at drukne i plastik – og problemet vokser desværre eksplosivt. Derfor skal vi handle nu. Der skal være mindre plastik, som kan ende i naturen. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg nu præsenterer løsninger, der markant reducerer mængden af plastik i deres emballage. Carlsberg har med de nye løsninger taget de første store skridt på rejsen mod en mere ren og grøn fremtid”, siger generalsekretær i WWF Danmark, Bo Øksnebjerg.

For at gøre opmærksom på sin lancering, afslørede Carlsberg i torsdags, den 6. september, sin egen version af Den Lille Havfrue, sammensat af hundredvis af genanvendelige øldåser, der er limet sammen med den nyudviklede lim til Snap Packen. Foto: Carlsberg.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

Samtidig har Carlsberg Group indgået et nyt strategisk partnerskab med den danske miljøorganisation Plastic Change.

”Vi har indledt et strategisk partnerskab med Carlsberg fordi vi ser nogle spændende muligheder for i fællesskab at udvikle nye løsninger inden for emballage, der kan være med til at reducere den stigende plastikforurening. Vi ser Snap Pack som et rigtig godt eksempel på en løsning, som fører til en væsentlig reduktion af plastikemballage. Det er vores forhåbning, at partnerskabet vil føre til endnu flere ambitiøse initiativer inden for reduktion og genanvendelse hos Carlsberg i de kommende år. I Plastic Change ser vi meget frem til samarbejdet”, siger organisationens direktør og stifter, miljøbiolog Henrik Beha Pedersen.

De nye løsninger og logo er ved at blive rullet ud i bl.a. Norge og vil komme til Danmark i første kvartal 2019.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.07.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nu kan festivaler og andre events svanemærkes

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom