Carlsberg revitaliserer brandet med bæredygtighedspakke

Mindre plastik, mere genanvendelse, bedre holdbarhed og en grønnere grøn. Carlsberg skruer op for bæredygtigheden med en håndfuld nye initiativer, til glæde for både miljø og kunder – og på sigt også bundlinjen.

Snap Packen var den store nyhed ved lanceringen. Limen kan lige anes mellem dåserne til højre. Foto: Carlsberg.

10.09.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Det var tre års udvikling, der kulminerede i onsdags, den 5. september, da Carlsberg ved et arrangement i det historiske Ny Carlsberg Bryggeri i Valby præsenterede sen stribe nye tiltag, der skal gøre verdens tredje største bryggerikoncern (endnu) mere miljø- og klimavenlig.

Det største punkt på dagsordenen ved lanceringen, der ligger i kølvandet på Carlsberg Groups ambitiøse bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, fra sidste år, var uden tvivl offentliggørelsen af den såkaldte Snap Pack, som skal erstatte plasticindpakningen om den velkendte six-pack.

Kort fortalt går løsningen ud på, at øldåserne bliver klistret sammen med nogle små klatter lim, hvilket overflødiggør den normale overfrakke af stram plast. Med kun en smal bane plast som håndtag, reducerer Snap Packen plastforbruget med op til 76 procent sammenlignet med en traditionelt indpakket sixpack.

På verdensplan har Carlsberg regnet sig frem til, at den nye, bæredygtige emballage kan reducere mængden af plasticaffald med over 1.200 tons årligt, svarende til 60 mio. plasticposer.

Til større forpakninger – 12, 16, 20 og 24 øl – vil det dog stadig være nødvendigt med plastikindpakning, men det skal også gøres mere miljøvenligt fremover. Indpakningen skal således fremstilles af genbrugsplast, bl.a. fra Carlsbergs egne aktiviteter, hvilket vil spare 150 ton plast om året herhjemme.

Mens øldåserne kun bruges en enkelt gang inden omsmeltning, vil Carlsberg gerne gøre en indsats for at forbedre levetiden for glasflaskerne. Derfor er man i gang med at indføre en coating på sine genopfyldelige glasflasker, så disse kan holde længere, og dermed belaste miljøet mindre.

Også produktet inde i flaskerne vil man passe bedre på. Forbedrede kapsler, som fjerner ilt fra flasken, skal således sørge for, at øllet smager friskere i længere tid, hvilket forlænger flaskens shelf life med omkring 15 procent og dermed nedbringer potentielt spild.

Endelig strammer J.C. Jacobsens godt 170 år gamle virksomhed også op på farvepaletten. Ikke alene tager man rød og guld af emballagen, så kun to grønne nuancer og hvid står tilbage, bryggeriets research har også vist, at de trykfarver der påføres emballagen, ligeledes kunne forbedres, herunder specielt den grønne.

Derfor har Carlsberg også udskiftet farverne på sine etiketter og en del af bryggeriets papemballager. Det nye blæk er Cradle to Cradle-certificeret, produceret med grøn elektricitet, og gør genanvendelsen af materialer nemmere.

Den hypede fiberflaske er stadig undervejs, men skulle komme på markedet i løbet af 2019. Foto: Anders Kampmann.

Altid stræbe efter forbedringer
Alt i alt en bæredygtighedspakke, som man fra koncernens side er yderst tilfreds med og stolt over, lød det fra topchef Cees ’t Hart.

"Det er en vigtig dag for Carlsberg. Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne. Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier. Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plasticaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øloplevelser med mindre miljøpåvirkning.”

Udover de miljørelaterede tiltag annoncerede Carlsberg også, at man på nænsom vis redesigner sit logo og etiketter, således at typografien bliver bragt tilbage mod ’det enkle og organiske udtryk i arkitekt Thorvald Bindesbølls 114 år gamle original’, som det hedder.

Ifølge Carlsbergs marketingchef i Danmark, Jeppe Boel, handler hele udspillet om at ”revitalisere brandet” for at minde forbrugerne og omverdenen om, at man er ”langtidsholdbar og bæredygtig i kernen”.

”Vi søger konstant efter nye løsninger, der kan forbedre vores måde at producere og håndtere øl på. Vores partnere, vores egne teknikere og forskere har gennem tre år insisteret på, at vi kunne komme i mål med et resultat, der både er godt for os, kunderne, forbrugerne og miljøet. Det lykkedes, og de store miljøgevinster, vi opnår, er helt i tråd med vores historie og Carlsberg-pilsnerens danske ophav”, siger han.

Partnerskab skal føre til flere initiativer
Strategien får rosende ord med på vejen fra WWF Verdensnaturfonden, der over en årrække har rådgivet Carlsberg Group i arbejdet med at gøre produktionen og løsninger mere bæredygtige.

”Vores natur og dyreliv er ved at drukne i plastik – og problemet vokser desværre eksplosivt. Derfor skal vi handle nu. Der skal være mindre plastik, som kan ende i naturen. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg nu præsenterer løsninger, der markant reducerer mængden af plastik i deres emballage. Carlsberg har med de nye løsninger taget de første store skridt på rejsen mod en mere ren og grøn fremtid”, siger generalsekretær i WWF Danmark, Bo Øksnebjerg.

For at gøre opmærksom på sin lancering, afslørede Carlsberg i torsdags, den 6. september, sin egen version af Den Lille Havfrue, sammensat af hundredvis af genanvendelige øldåser, der er limet sammen med den nyudviklede lim til Snap Packen. Foto: Carlsberg.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

Samtidig har Carlsberg Group indgået et nyt strategisk partnerskab med den danske miljøorganisation Plastic Change.

”Vi har indledt et strategisk partnerskab med Carlsberg fordi vi ser nogle spændende muligheder for i fællesskab at udvikle nye løsninger inden for emballage, der kan være med til at reducere den stigende plastikforurening. Vi ser Snap Pack som et rigtig godt eksempel på en løsning, som fører til en væsentlig reduktion af plastikemballage. Det er vores forhåbning, at partnerskabet vil føre til endnu flere ambitiøse initiativer inden for reduktion og genanvendelse hos Carlsberg i de kommende år. I Plastic Change ser vi meget frem til samarbejdet”, siger organisationens direktør og stifter, miljøbiolog Henrik Beha Pedersen.

De nye løsninger og logo er ved at blive rullet ud i bl.a. Norge og vil komme til Danmark i første kvartal 2019.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.01.2025CSR.dk

Danske kantiner går forrest i udviklingen mod en grønnere kost

20.01.2025ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

17.01.2025ØNSK ApS

Sponseret

“Bøtter der batter!”: et kig på ØNSKs cirkulære kaffeløsning

17.01.2025CSR.dk

Endelig afskaffes prisloftet på overskudsvarme

17.01.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug: Udfordringer og potentialer

16.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Brd. Klee A/S fik med hjælp fra Ateas Customer Experience-team (CX) mindsket CO2-aftryk og sikret ansvarlig håndtering af udtjent it-udstyr

15.01.2025NRGreen ApS

Sponseret

Hørkram tager ambitiøse skridt mod en grøn omstilling

15.01.2025CSR.dk

Tøjretur fører til massive mængder affald

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J