Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet
Nonprofit-organisationen The Ocean Cleanup vil i samarbejde med Mærsk fjerne halvdelen af det plastaffald, der lige nu forurener Stillehavet. Det skal ske ved at installere verdens første offshore rensesystem af sin slags, der via teknologi fanger de flydende plastikstykker.
Der flyder lige nu cirka fem billioner stykker plastik rundt på verdenshavene til stor skade for både marinelivet, miljøet og vores sundhed. Det vil non-profit organisationen The Ocean Cleanup nu gøre noget ved.
Læs også: Mere end 200 nationer vil eliminere plastikforuering i havene
Til september søsætter organisationen derfor det første offshore rensesystem, der skal installeres af Mærsk Supply Service’s AHTS-fartøj (Anchor Handling Tug Supply), i et særligt slemt forurenet område, den såkaldte Great Pacific Garbage Patch (GPGP), ca. 2.000 km ud for San Fransisco.
Her vil en 600 meter lang, menneskeskabt og højteknologisk kystlinje, der holdes flydende via et bøjesystem, blive placeret med det formål at fange de enorme mængder af skrald, der forurener havet.
"Vi er virkelig stolte over at støtte den første installation af Ocean Cleanup-systemet. Store trækoperationer har været en del af Mærsk Supply Service's arbejdsområde i årtier. Det er givende at se, at vores marine kapacitet kan udnyttes inden for nye segmenter og til at adressere det vigtige miljøproblem med plast i oceanerne”, siger Steen S. Karstensen, adm. direktør for Mærsk Supply Service, der sammen med DeepGreen finansierer rensningssystemet.
Det samlede bidrag fra Mærsk løber op i omkring to mio. dollars (ca. 13 mio. kr.), hvilket både omfatter udstyr, installationen af systemet og containere til det indsamlede plastik.
Det indsamlede skrald skal genanvendes
Affaldssystemet er formet som et enormt U og bevæger sig ved at udnytte de naturlige strømforhold på vandet. På den måde holder systemet et tempo, der er hurtigere end affaldets, således at U’ets kanter danner en skål og plastikken samler sig i midten.
Bøjerne forhindrer herefter, at skraldet flyder over, mens en skærm under havoverfladen sikrer, at heller intet skrald slipper væk den vej. Samtidig kan fisk og andre havdyr uproblematisk passere.
Systemet tilpasser sig vindretning og teknologien styrer den hen mod de steder på havet, hvor den registrerer store mængder af affald. Via forbindelse til sensorer i rummet bliver kystlinjens position konstant overvåget og evalueret, således at den kan blive tømt af en flydende skraldevogn efter behov. Herefter transporteres skraldet til genanvendelse.
Læs også: Båd af affaldsplast skal tackle forurening
Før systemet for alvor kan tages i brug, mangler en sidste test. Systemet vil blive slæbt ved lav hastighed 250 sømil ud fra kysten, hvor det forventes at befinde sig i 60 dage, før det endegyldigt skal på plads i GPGP-området. Udover at trække og installere, overvåger Mærsk Supply Service også oprydningssystemet. Den samlede varighed af kampagnen forventes at være 60 dage.
På sigt er ambitionen at nå op på mindst 60 rensningssystemer, som inden for fem år skal fjerne halvdelen af de omkring 80.000 ton plast, der befinder sig i Great Pacific Garbage Patch-området.
- EST