Cirkulær bilskrotning kræver bredt samarbejde
Den cirkulære økonomi kan disrupte hele bilskrotningsindustrien, men det kræver at alle sektorens parter er med i vognen. Et vigtigt skridt er sporbarhed, hvilket kan være med til at modvirke det store ressourcetab, der finder sted i dag.
En af industriens danske aktører var repræsenteret på scenen ved forriges uges konference om genanvendelse i den internationale bilskrotningsindustri, International Automobile Recycling Congress (IARC 2017) i Berlin.
Controller Stig Thorlak fra DPA-System gjorde bl.a. rede for den aktuelle situation i Danmark, når det kommer til indsamling af skrotningsmodne biler (End-of-Life vehicles, ELV’er), herunder vores skrotningspræmie på godt 2.100 kr., som en del andre lande er misundelige på, og også selve skrotningsforløbet.
I den forbindelse adresserede han også de mange udfordringer, der er forbundet med de processer, både herhjemme og i et europæisk perspektiv. Såvel i Danmark som i Europa er der således et helt centralt problem i form af en reel mangel på ELV’er – og tendensen er stigende.
Tusindvis af ELV’er ’forsvinder’
I 2016 blev der afregistreret 170.000 biler i Danmark, hvoraf ca. 22.000 blev eksporteret. Det efterlader rundt regnet 148.000 biler, der burde bære blevet skrottet, men det faktiske tal her er kun 93.000. Det vil sige at i omegnen af 55.000 ELV’er groft sagt ’forsvandt’ fra markedet sidste år Det er det dobbelte af 2015 og ca. fire gange så mange som i 2013. Og det er selvsagt problematisk, forklarede Stig Thorlak.
”Hvad skete der med alle de ikke-skrottede biler? Nogle blev selvfølgelig stjålet og sendt ud af landet illegalt, andre måske bare ’gemt af vejen’, men realiteten er, at langt størstedelen, ca. 25 procent, af ELV’erne, bliver skrottet ulovligt. Samlet set udgør det et enormt ressourcetab, og det øger behovet for nye råmaterialer kraftigt, ligesom det sætter miljøet under ekstra pres, fordi et stort flertal af disse biler ikke bliver renset ordentligt inden de bliver hugget op”, sagde han.
Derfor er der brug for en koordineret indsats fra alle parter, til gavn for hele værdikæden, påpegede Stig Thorlak. Her vil en omfattende digitalisering af hele sektoren være en vigtig start, og det skal ske med bred opbakning fra industriens interessenter.
Digitalisering kan give cirkulær kick-start
”Hvis vi skal have vendt den nuværende udvikling, så kræver det et bredt samarbejde. Effekten kommer først, når virksomheder, leverandører, underleverandører, ophuggere, myndigheder og politikere arbejder sammen om at få flere ELV’er ind i genbrugskæden. Her er et solidt system med digital sporbarhed et vigtigt redskab, som igen kræver tilslutning fra alle parter. Det kan være med til at kick-starte den cirkulære økonomi, som kan disrupte hele industrien. Og virksomhederne kan ikke gøre det alene. Vi har brug for, at der fra politisk hold bliver skubbet i retning af en mere cirkulær og bæredygtig tankegang”, sagde Stig Thorlak.
Læs også: Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping
Digitaliseringsindsatsen blev faktisk vedtaget ved lov i 2015, og DPA System er sat i spidsen for at udvikle, implementere og drive programmet. Ifølge Stig Thorlak regner man med, at det vil give et større grad af kontrol over bevægelserne i skrotningskæden, ligesom den digitaliserede kommunikation, herunder udbetalingen af skrotpræmier, vil spare både tid og ressourcer for alle parter.