10.06.2015  |  Klima, miljø og energi

Coca Cola lancerer plantebaseret flaske

Multinationale The Coca Cola Company lancerede en 100 procent genanvendelig flaske lavet på plantesukker ved World Expo 2015. Det kan få stor indflydelse for virksomhedens produktion.

The Coca-Cola Company, der blandt andet står bag Coca Cola, Fanta, Sprite og Schweppes, lancerede onsdag en flaske, der er 100 procent plantebaseret. Det skete ved Verdensudstillingen, World Expo 2015, i Milano, hvor ”PlantBottle”-emballagen vakte stor opmærksomhed. 

Læs også: Carlsberg vil udvikle selvnedbrydende flasker

PlantBottle-emballagen anvender patenteret teknologi, hvor naturligt plantesukker omdannes til PET-plastflasker. Sukkeret kommer i dag fra både sukkerrør og affalds fra sukkerrørsproduktionen. Emballagen er ifølge virksomheden selv identisk med en normal colaflaske, men har et mindre klimaaftryk. Det skriver branchesitet Pack Observer. 

Nancy Quan, der er global research og development officer hos the Coca-Cola Company, betegner den nye flaske som et stort fremskridt for et af verdens stærkeste brands.

”"I dag er en banebrydende milepæl for vores emballagesortiment. Vores vision var at maksimere game-changing teknologier ved hjælp af ansvarligt fremskaffede plantebaserede materialer for at skabe klodens første fuldt genanvendelige PET-plastflaske fremstillet udelukkende af fornyelige materialer"”, siger hun.

Læs også: Kasserede fødevarer bliver til biogas

Bliver flasken godkendt til masseproduktion, kan det få enorm indflydelse for virksomheden, der sidste år omsatte for 310 mia. kr. For den nuværende flaske fra 2009, som består af 30 procent plantemateriale, er indtil videre blevet solgt i 35 mia. eksemplarer, og anslås at have reduceret the Coca-Cola Companys CO2-udledninger med hvad der svarer til mere end 315.000 tons CO2 om året. Det svarer i runde tal til at flyve fra København til Barcelona 2,2 millioner gange.  

-JPN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere