22.08.2017 | Strategi & ledelse
Coop Crowdfunding har rejst 10 mio. kr.
Indhold fra partner Hvad er dette?
Første runde af Coop Crowdfunding er blevet en succes.10 millioner ud af ca. 11 millioner kr., som blev udbudt, er kommet ind via ca. 1.900 bidragsydere. Alle låneprojekterne blev fuldtegnet før tid, mens 6 ud af 12 belønningsprojekter er fuldtegnet.
3. april gik Coop Crowdfunding i luften og i går, 2. juli, var sidste frist for de 19 første projekter. Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor medlemmer af Coop kan investere fra 1.000 kr. og op mod en rente på 3-4 procent, og belønningsprojekter, hvor medlemmer kan støtte med fra 100 kr. og op mod at få en konkret belønning.
”Vi er meget glade for, at danskerne har taget så godt imod Coop Crowdfunding. Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden. Det bekræfter os i visionen om at skabe Andelsbevægelsen 2.0, hvor vi løfter i flok”, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard
Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 mio. medlemmer, som i stigende ønsker at involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.
”Alle låneprojekter blev fuldtegnet før tid. Senest rejse vi 300.000 kr. til Fejø Frugt på bare 2 dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mio. kr. til Græsmælk fra Thise.” siger Charlotte Skovgaard.
Hvor låneprojekterne blev revet ned fra hylderne, er det gået lidt langsommere med belønningsprojekterne.
”Vi kan bla. se, at der skal være en større konkret belønning, end der har været i nogle af de første projekter, ” siger Charlotte Skovgaard.
Coop Crowdfunding har taget hul på næste runde, hvor der foreløbig er 6 projekter.
”Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der, udover at rejse finansiering, ønsker at bruge platformen til at skabe opmærksomhed om deres ide og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter,” siger Charlotte Skovgaard.
Yderligere information: Projektdirektør Charlotte Skovgaard, 5221 4294 https://crowdfunding.coop.dk/
Se resultaterne af de enkle projekter herunder:
Faktaboks:
Realiserede låneprojekter: (pr. 30. juni 2017)
Projekt | Beløb i kr. | Antal bidragsydere |
Udbygning af Dagli'Brugsen Stevnstrup | 3.000.000 | 199 |
Græsmælk fra gården ”Hvanstrup” i Himmerland (Thise) | 2.000.000 | 352 |
Nye kølerum til økologisk Fejø Frugt | 1.750.000 | 260 |
Modernisering af Dagli' Brugsen Uldum | 1.200.000 | 123 |
Tilplantning af nye plantager på Fejø | 660.000 | 157 |
Fejø Frugt fortsætter omlægning til økologi | 300.000 | 70 |
Lån til græsmælksproduktion (Thise) | 400.000 | 55 |
I alt | 9.310.000 | 1.216 |
Realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)
Projekt | Rejst beløb i kr. (min. beløb i kr.) | Antal bidragsydere |
Ny produktionslinje til mousserende vine på Dyrehøj Vingaard, Røsnæs v. Kalundborg | 127.850 (100.000) | 73 |
Ærø Økologisk Whisky i Verdensklasse | 126.000 (100.000) | 85 |
Bornholmsk tyggegummi helt uden kemi | 101.850 (100.000) | 240 |
Græsmælk fra ”Hvanstrup | 100.000 (100.000) | 85 |
Sarah's Little Coffee Bag | 44.850 (30.000) | 145 |
Omlægning til økologi hos Fejø Frugt | 19.400 (15.000) | 48 |
I alt | 519.950 (445.000) | 676 |
Ikke realiserede belønningsprojekter: (pr. 30. juni 2017)
Projekt | Rejst beløb i kr. (min. beløb i kr.) | Antal bidragsydere |
Smagspaletten.dk ønsker at optimere produktionsfaciliteter | 8.600 (300.000) | 19 |
Gi en økologisk gartner | 37.900 (150.000) | 82 |
Unik besøgsstald med plads til formidling | 9.100 (135.000) | 22 |
Hjælp økologer med at blive mere klimavenlige | 25.250 (120.000) | 43 |
Ærø Rom | 35.600 (100.000) | 37 |
Rigtig mad, rigtige jobs og grøn samvittighed | 7.700 (100.000) | 27 |
I alt | 124.150 (905.000) | 230 |
Denne artikel er en del af temaet I fokus: CSR og finans
Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop lancerer personlig klimaberegner
Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop tester varetransport med tog
Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker i en test, med en væsentlig klimabesparelse i sigte, hvor en række varer fra Spanien nu skal transporteres mere klimavenligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

FDB Møbler klar med første Svane-mærkede møbel
Målet er at være Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Som den første har den ikoniske stol, J46 i EG, fået det fælles nordiske miljømærke Svanen. Næste skridt bliver en hel serie fra Børge Mogensen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Kender du din mads klimaaftryk?
Forbrugerne kan nu holde øje med deres personlige klimaregnskab i Coops app. Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, har været med til at udvikle funktionen. Han forklarer, hvorfor et tal i appen pludselig kan blive interessant at følge.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det
Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Indhold fra partner