19.09.2020  |  Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.

Der er mange måder at beregne klimaaftryk af fødevareforbrug på, men noget tyder på, at Coops metode rammer rigtigt hos forbrugerne. De sidste tre måneder har mere end 200.000 danskere nemlig brugt Coops nye klimaberegner til at følge med i, hvordan deres klimaaftryk ser ud, når de handler.

”Det er rigtigt positivt, at vi allerede har så mange brugere af Coops klimaberegner. Det fortæller os, at danskerne har manglet konkrete værktøjer til at gennemskue forholdet mellem deres klimaaftryk og madvaner set i forhold til, hvordan de køber ind,” siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop og fortsætter:

”Samtidig viser klimaberegnerens popularitet, at teknologi og digitale værktøjer kan være rigtig gavnlige i forhold til at få flere og flere forbrugere til at omlægge deres vaner og forbrug til mere klimavenlige alternativer”.

Med Coops klimaberegner får forbrugerne mulighed for bedre at forstå proportionerne i deres forbrug, og hvordan det hænger sammen med deres klimaaftryk. Klimaberegneren tager nemlig udgangspunkt i, hvilke typer af varer vi køber mest af, og hvordan de belaster klimaet.

Bred interesse landet over
Den nye klimaberegner har vundet indpas hos forbrugere over hele landet fra Thy til Vesterbro, og procentvis er lige mange jyder som sjællændere begyndt at monitorere og beregne deres klimaaftryk. Særlig populært er værktøjet hos de 45 til 69-årige, men også de unge har taget godt imod Coops nye klimatiltag.

”Vi er glade for at se, at klimaberegneren bliver taget i brug over hele landet og ikke kun er et storbyfænomen eller forbeholdt særlige aldersgrupper. Det er vigtigt for os, at vi kan få alle med, og vi glæder os til at se, at forhåbentlig endnu flere vil benytte klimaberegneren i fremtiden,” afslutter Thomas Roland.

Den nye klimaberegner hedder ‘Følg dit Klimaaftryk’ og er en del af Coops klimastrategi. Du kan læse mere om klimaberegneren her

Mere fra COOP Danmark A/S

COOP Danmark A/S

www.coop.dk

Coop Danmark er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Brugsen, Irma, fakta og coop.dk MAD. Coop Danmark har 1200 butikker over hele Danmark, 36.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 50 milliarder kroner.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere