11.03.2019 | Samfund
Coop indfører stop for fluorerede stoffer i al kosmetik
Indhold fra partner Hvad er dette?
Som den første detailkoncern i verden har Coop Danmark besluttet at stoppe al indkøb af kosmetik og personlige plejeprodukter, som indeholder de skadelige fluorerede stoffer (PFAS).
Gruppen af PFAS mistænkes for at påvirke både mennesker, dyr og miljø. Flere af stofferne kædes sammen med kræft, hormonforstyrrelser, fedme, øget abortrisiko, svækket immunforsvar, og at det kan hæmme fostres vækst. Førende forskere over hele verden er bekymrede og har længe efterspurgt en strammere lovgivning.
”Der er tale om produkter, der kommer direkte på huden, og som indeholder stoffer fra den stærkt udskældte gruppe af fluorerede stoffer, også kaldet PFAS. Forskning viser, at disse stoffer kan påvirke vores sundhed og miljø. De er ydermere meget langsomt nedbrydelige og ophobes derfor i miljøet. Vi bør ikke bruge disse udskældte fluorede stoffer i dagligdagsprodukter, når det er fuldt muligt at producere gode varer uden,” siger kvalitetschef i Coop Malene Teller Blume.
Coop har derfor meddelt alle leverandører, at Coop øjeblikkelig stopper indkøbet af kosmetiske produkter - også fra kendte mærkevarer - som indeholder fluorerede stoffer. Det betyder, at alle berørte produkter er udfaset senest 1. september 2019 i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop.dk.
Samtidig opfordrer Coop Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen til at lovgive mod de skadelige fluorede stoffer i kosmetiske produkter.
Coop lancerede i 2014 en kemikalie-strategi og har arbejdet systematisk med at udfase ”Det Beskidte Dusin”, som er 12 problematiske stofgrupper. I den forbindelse indførte Coop forbud mod fluorede stoffer i koncernens egne varer (Änglamark, Coop og X-tra), f.eks. i fødevareemballager, bagepapir og madpapir, samt i overfladebehandling på overtøj, støvler og i personlige plejeprodukter.
I november 2018 offentliggjorde Miljøstyrelsen en rapport om deres store undersøgelse af indholdet af PFAS i en række kosmetiske produkter. 17 produkter blev testet for indhold af fluorerede stoffer, og seks af dem overskred de kommende grænseværdier under EU’s kemikalielovgivning.
Konklusionen var, at ingen af de målte koncentrationer i produkterne udgjorde en direkte fare for forbrugeren. Men en risiko kan dog ikke helt udelukkes, hvis flere kosmetiske produkter, der indeholder PFAS, anvendes samtidig - den såkaldte cocktail-effekt.
”Det er ud fra et forsigtighedsprincip, at vi nu forbyder PFAS i alle plejeprodukter. Vi har stor fokus på at beskytte vores kunder mod eksponering af kemiske stoffer, som kan bidrage til cocktail-effekten.Ved at gå forrest tror vi, at hele den internationale skønhedsindustri kan tilskyndes til at finde gode alternativer”, siger Malene Teller Blume.
Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop lancerer personlig klimaberegner
Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop tester varetransport med tog
Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker i en test, med en væsentlig klimabesparelse i sigte, hvor en række varer fra Spanien nu skal transporteres mere klimavenligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

FDB Møbler klar med første Svane-mærkede møbel
Målet er at være Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Som den første har den ikoniske stol, J46 i EG, fået det fælles nordiske miljømærke Svanen. Næste skridt bliver en hel serie fra Børge Mogensen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Kender du din mads klimaaftryk?
Forbrugerne kan nu holde øje med deres personlige klimaregnskab i Coops app. Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, har været med til at udvikle funktionen. Han forklarer, hvorfor et tal i appen pludselig kan blive interessant at følge.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det
Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Indhold fra partner