13.05.2016 | Klima, miljø og energi
COOP LANCERER MÆRKE FOR RIGTIGT DYREVELFÆRD
Indhold fra partner Hvad er dette?
Kunderne i Coop får nu et mærke, der skaber reel bedre dyrevelfærd.
Resten af Danmark får et nyt velfærdsmærke, der hverken er til gavn for dyr eller forbrugere. Bag det står Fødevareministeren sammen med Danish Crown, Dansk Supermarked og Doso.
Sådan har sagen udviklet sig efter, at Fødevareminister Esben Lunde Larsen har valgt at sidde råd fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop fuldstændig overhørig.
”Vi er helt enige med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.
”Et mærke kan kun fungere, hvis det er bygget på bred tillid og skaber sikkerhed. Det nye mærke gør ingen af delene,” siger Jens Visholm.
Forbrugerne er heller ikke tilfredse med dyrevelfærdsmærket. En ny analyse fra VoxMeter viser, at hele 75 procent af den danske befolkning mener, at mærket ikke er ambitiøst nok.
Coop kommer i stedet med et mærke, der:
- Sætter en højere standard for dyrevelfærden
- Som også omfatter forarbejdet kød, f.eks. pålæg
- Som ikke underminerer eksisterende mærkningsordninger som økologi og Friland.
- Som anerkendte forskere og anerkendte NGOér bakker op om.
”Vi havde helst været med i en fælles ordning. Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende NGOér overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør,” siger Jens Visholm.
De første varer med det nye mærke ventes at være i butikkerne fra 4. kvartal 2016.
Yderligere information: CSR-chef Signe Frese, 3091 9246
Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop lancerer personlig klimaberegner
Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop tester varetransport med tog
Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker i en test, med en væsentlig klimabesparelse i sigte, hvor en række varer fra Spanien nu skal transporteres mere klimavenligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

FDB Møbler klar med første Svane-mærkede møbel
Målet er at være Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Som den første har den ikoniske stol, J46 i EG, fået det fælles nordiske miljømærke Svanen. Næste skridt bliver en hel serie fra Børge Mogensen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Kender du din mads klimaaftryk?
Forbrugerne kan nu holde øje med deres personlige klimaregnskab i Coops app. Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, har været med til at udvikle funktionen. Han forklarer, hvorfor et tal i appen pludselig kan blive interessant at følge.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det
Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Indhold fra partner