Coop mest bæredygtige brand i Danmark

Den nye udgave af Sustainable Brand Index placerer dagligvaregiganten Coop i toppen som det mest bæredygtige brand i Danmark foran bl.a. Lego og Ikea. 10 nøglebudskaber er med til at definere placeringerne.

Coop, herunder Irma, er blevet udpeget som det mest bæredygtige brand i Danmark. Irma i sig selv kom ind på 4. pladsen i samme rangering. Foto: Flickr/Christmas Junkie.

11.04.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Siden starten i 2011 er Sustainable Brand Index vokset til en position som en af Skandinaviens vigtigste rangeringer af mærkevarer på bæredygtighedsområdet, og et indeks, der får stadig større betydning blandt forbrugerne i de fire nordiske lande, undersøgelsen bliver foretaget.

Læs også: Hvor bæredygtigt er dit favoritbrand?

Årets indeks blev lanceret ved en event i Stockholm i sidste uge, og ved den lejlighed blev dagligvaregiganten Coop udråbt som det mest bæredygtige danske varemærke, umiddelbart foran koncernens eget datterbrand SuperBrugsen, og med de to andre Coop-brands Irma og Kvickly på fjerde- og femtepladsen. Kun Lego som nr. 3 bryder detaildominansen i top fem.

”Vi har igennem mange år arbejdet med at integrere bæredygtighed i hele vores værdikæde. Senest har vi sænket priserne på økologi med 200 mio. kr., meldt buræg ud af sortimentet fra alle vores 1200 butikker og gået forrest i kampen for at udfase skadelige, men lovlige kemikalier i varerne. Denne udmærkelse er et bevis på, at forbrugerne mærker dette”, siger CSR-direktør i Coop, Jeff Salter.

Top 10 i Danmark

  1. Coop
  2. Superbrugsen
  3. Lego
  4. Irma
  5. Kvickly
  6. IKEA
  7. Arla
  8. Dagli’ Brugsen
  9. Rema1000
  10. Energi Danmark

Kilde: SBI

Har arbejdet længe på området
At Coop på den måde fylder op i toppen af indekset – ud over de nævnte er Dagli’Brugsen med på 8. pladsen – overrasker ikke Sustainable Brand Insight (SBI), der står for rangeringen. Der ligger nemlig et strategisk stykke arbejde bag.

”For tredje år i træk er det et varemærke fra Coop-gruppen, der er mest bæredygtigt. Det er ikke forbavsende, da Coop-gruppen længe har arbejdet med bæredygtighed og etableret en stærk position på området”, siger direktør for SBI, Erik Hedén.

I alt har SBI i forbindelse med årets rangering ladet 30.000 forbrugere i Danmark, Sverige, Norge og Finland evaluere og bedømme 752 varemærker, udvalgt på basis af deres tilstedeværelse på de regionale markeder, omsætning, markedsandel og det generelle kendskab til dem.

Bæredygtighed og klima fylder mere
På den baggrund har SBI identificeret 10 nøglebudskaber – key insights – der er med til at definere det aktuelle billede af forbrugernes forhold til mærkevarer og bæredygtighed i Norden.

Blandt andet konstaterer SBI, at der bliver talt mere om bæredygtighed i alle fire lande. I Danmark er andelen af mennesker, der jævnligt diskuterer emnet steget fra godt 40 procent i 2013 til lidt over 60 procent i årets undersøgelse. Her fører svenskerne an med 72 procent.

Sideløbende hermed konstaterer SBI også, at virksomhederne over en bred kam kommunikerer mere om bæredygtighed, hvilket måske også har været medvirkende til, at deres gennemsnitlige vurderinger blandt forbrugerne er stigende. I Danmark gav respondenterne i sidste års undersøgelse således virksomhederne en relativt beskeden score på 21 procent, mens tallet i år hedder 35 procent, hvilket dog stadig er et stykke fra finnernes snit på 57 procent.

SBI nævner også, at ’kød er ved at tabe slaget’ som forbrugsvare. Det må dog med de danske briller på siges at være en sandhed med modifikationer; kun otte procent af forbrugerne her til lands svarer bekræftende på, at de planlægger at sænke deres kødindtag det kommende år, et stykke under vores nordiske naboer, hvor Norge og Finland ligger på det dobbelte og svenskerne topper med 23 procent.

Endelig konkluderer SBI, at ’klimaforandringerne officielt er interessante’. Den øgede opmærksomhed på klimadebatten, ikke mindst efter det succesfulde COP21-møde i Paris i december, har gjort emnet mere håndgribeligt for de nordiske forbrugere, og til noget, virksomhederne i stigende grad bliver nødt til at forholde sig til som afgørende for popularitet, omdømme etc.

Læs også: Greenpeace: friluftstøj er fyldt med giftig kemi

Det afspejler sig også i årets taber på ranglisten: oven på dieselskandalen er Volkswagen således dumpet fra en plads som nr. 19 til nr. 95 i Danmark, og med tilsvarende fald i de tre andre lande. I samme åndedrag noterer SBI sig dog også, at VW’s salg fortsætter ufortrødent…

Se de 172 rangerede varemærker i Danmark her og læs hele den danske rapport her.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

14.10.2024CSR.dk

Danmark skærper bæredygtighedskrav til biomasse

01.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Løs forretningsproblemer med DMA og få ledelsen med ombord

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V