11.09.2015 | Klima, miljø og energi
Coop skærper kamp mod problematiske kemikalier
Indhold fra partner Hvad er dette?
Kendte produkter må rette ind eller ryge ud af butikkerne. Med ny offensiv strategi går Coop nu til kamp mod 12 grupper af kemikalier, der er mistænkt for at være sundheds- eller miljøskadelige.
Med ny offensiv strategi går Coop nu til kamp mod 12 grupper af kemikalier, der er mistænkt for at være sundheds- eller miljøskadelige. Over de næste tre år vil Coop arbejde for forbud i egne varemærker. Samtidig vil Coop lægge stort pres på leverandører af andre varer og samarbejde med myndigheder for på sigt at få fjernet truslen fra de 12 kemikalie-grupper helt fra Coops butikker. Coop har udpeget grupperne efter konsultation med eksterne eksperter.
Den nye strategi mod det beskidte dusin har allerede ført til en række konkrete initiativer, der i i løbet af de seneste måneder er rullet ud på hylderne. Det gælder bl.a. et forbud mod mikroovns-popkorn, forbud mod triclosan, der bl.a. anvendes i nogle typer tandpaste og et forbud mod det allergifremkaldende stof MI i håndopvask og kosmetik.
Alle 12 kemikaliegrupper er lovlige at anvende og Coops indsats går derfor væsentligt ud over lovgivningens krav.
Coop har igennem mange år gået foran. Vi har haft et forsigtighedsprincip, hvor vi har forbudt stoffer, der er under mistanke for at være farlige for vores kunder eller for miljøet ofte lang tid før de blev ulovlige. Nu gør vi det arbejde endnu mere systematisk og ambitiøst, siger nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.
Coops indsats vil omfatte alt fra målrettet udfasning af problematiske stoffer til forbrugeroplysningstiltag, som gør det nemmere for forbrugeren at vælge produkter fri for problematisk kemi.
Beslutningen om at udvikle den nye strategi tager bl.a. udgangspunkt i analysetal fra Coop Analyse, der viser, at danske forbrugere anser indsatsen mod skadelig kemi for at være den ansvarlighedsindsats danske supermarkederne bør styrke mest.
Coop vil frem mod udgangen af 2017 arbejde for at forbyde de 12 kemikaliegrupper i alle egne varemærker. Koncernen er allerede godt på vej og har gennemført forbud mod ni af de 12 stopgrupper i egne varemærker. Ifølge Malene Teller Blume handler meget af kampen om at presse mærkevareleverandørerne til også at udfase de problematiske stoffer.
Yderligere information: Nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134
Baggrund:
1970´erne: FDB lancerer Minirisk, som er det første allergi venlige mærke nogensinde.
1995: Forbud mod alle særligt allergiframkaldende parfumestoffer og konserveringsmidler i Coops egne varemærker.
1999: Forbud mod PVC i alle emballager og i en række andre produkter såsom sko, tasker, luftmadrasser og møbler.
2006: Coop forbyder som de første alle stoffer som er på EU's liste over potentielt hormonforstyrrende stoffer i Coops egne varemærker. Herunder er alle parabenerne og en række solfiltre.
2008: Forbud mod SVHC stoffer de særligt problematiske stoffer på Kandidatlisten under REACH.
2009: Forbud mod alle skadelige ftalater.
2010: Forbud mod biocider i alle Coops egne varemærker.
2012: Forbud mod nano materialer og micro plast i plejeprodukter.
2012: Forbud mod APEO og NPEO samt fluorerede stoffer i tekstiler, tøj og regntøj.
2014: Forbud mod salg af pesticider som eksempelvis Roundup i alle Coops butikker.
2014: Forbud mod alle fluorerede stoffer i madpapir fødevareemballager i egne varemærker.
2015: Forbud mod de tre duftstoffer HICC, chloroatranol og atranol i personlig pleje og vaske- rengøringsprodukter i Coops egne varemærker.
Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop lancerer personlig klimaberegner
Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop tester varetransport med tog
Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker i en test, med en væsentlig klimabesparelse i sigte, hvor en række varer fra Spanien nu skal transporteres mere klimavenligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

FDB Møbler klar med første Svane-mærkede møbel
Målet er at være Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Som den første har den ikoniske stol, J46 i EG, fået det fælles nordiske miljømærke Svanen. Næste skridt bliver en hel serie fra Børge Mogensen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Kender du din mads klimaaftryk?
Forbrugerne kan nu holde øje med deres personlige klimaregnskab i Coops app. Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, har været med til at udvikle funktionen. Han forklarer, hvorfor et tal i appen pludselig kan blive interessant at følge.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det
Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Indhold fra partner