Coronakrisen sætter virksomheders omdømme på spil
Virksomheder i offentlighedens søgelys skal tænke godt og grundigt over deres adfærd i disse dage. Et skridt i den forkerte retning kan koste virksomheden dyrt.
Coronakrisen kommer til at ramme mange virksomheders økonomi hårdt, og i denne tid skal de passe ekstra meget på med at træde forkert.
Læs også: Corona sænker CO2-udledninger, men skader klimaet på længere sigt
Virksomhedernes handlinger nu kommer til at have afgørende betydning for deres ståsted efter krisen, udtaler en række eksperter til Børsen.
Det er særligt virksomhedernes omdømme, der står for skud. Efter krisen vil forbrugere, investorer og menneskelige ressourcer have tendens til at opdele virksomheder i de, der handlede medmenneskeligt og ansvarligt og dem, der opførte sig kynisk og egoistisk.
“Man kan have alle tiders fine faktablad i sin årsrapport, men i en så ekstrem krise, hvor vi alle sammen skal give lidt ved dørene, bliver firmaernes sande samfundssind afsløret. Og der er altså meget forskelligt. Det spænder lige fra den virksomhed, der frivilligt tilbyder at hjælpe sundhedsmyndighederne – og til den, der straks fyrer mange ansatte og nægter at betale husleje”, siger Tobias Smidt-Fibiger, administrerende direktør for reklamebureauet McCann, til Børsen.
Forhastede handlinger skader på længere sigt
Virksomheder som Novo Nordisk og Grundfos er gode eksempler på, hvordan virksomhederne optimalt skal håndtere krisen, hvis de skal komme ud på den anden side med omdømmet i behold. De fremskynder blandt andet betalinger til mindre leverandører.
Kontrasten er stor, når blikket vendes mod for eksempel Bestseller-koncernen, der hurtigt fyrede 750 medarbejdere og desuden nægtede at betale deres udlejere af butikslokaler.
Det kommer på længere sigt til at skade koncernen, mener Poul Guldborg, kommunikationsrådgiver og foredragsholder:
Læs også: EU vil have grøn vækst efter corona
“Danmark er præget af en David-Goliat-mentalitet. Vi kan ikke lide, når de store tryner de små”, siger han til Børsen.
- SMF
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: coronakrisen
Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her.