03.11.2015  |  Strategi & ledelse

CSR - beyond the ego

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvor går man hen, når den holistiske tilgang bliver for snæver? Det har Sociability et bud på. På Responsible Food-konferencen d. 26/11 inviterer konsulentvirksomheden til seminar med stærke businesscases i morgendagens Responsible Business practises

I fremtiden vil virksomhederne spille på langt flere tangenter, end de i dag drømmer om, og forretningsverdenens bæredygtige omstilling vil ske i en gensidig svingom med det øvrige samfund i en stadigt mere positiv spiral. Det stiller ikke kun krav til virksomhederne, men også til alle aktørerne, der definerer rammerne for virksomheden og den enkelte medarbejder. Det er holdningen hos Sociability, og der har de af samme grund en indædt ambition om netop at være mere end en rådgiver. For Responsible Business er for vigtig til at man på nogen måde plejer sine egne interesser - ædle eller snævre. Hvis man skal yde sit bedste i den proces, skal alle nemlig lægge deres ego ved døren og turde gå helt hudløst ind til de inderste linjer i virksomhedens udvikling.
 
”Virksomhederne skal finde en vision, der ligger højere end dem selv. Virksomhedslederne er opdraget til at tænke på deres egen virksomhed først. Det drejer sig om opfyldelse af de meget basale behov: logistikken skal fungere, varerne skal sælges, og der skal betales overskud til aktionærerne eller virksomhedsejerne. Men dette alene vil ikke være holdbart i længden,” siger Elizabeth Boye, Managing Partner i Sociability og forklarer hvorfor: "Verden lider under et kæmpepres, og vi ser allerede nu en hård kamp om ressourcerne. De virksomheder, der ikke vil omstille sig, kommer til at stå med ryggen mod muren. Hvis en virksomhed vil overleve på langt sigt, skal den se ud over sine egne umiddelbare interesser og investere sig selv i en samfundsomstilling, der ikke kun gavner den selv, men hele samfundet."
 
Blandt Sociability’s specialer er det offentlige-private samarbejde og multi-stakeholder initiativer, som de har arbejdet med siden 2006. Sociability rådgiver, faciliterer, uddanner og kapacitetsopbygger, og de ser et velfungerende tværsektorielt samspil som nøglen til løsningen af de stigende sociale udfordringer. Udfordringer, der ikke bliver mindre af, at kompleksiteten også er stigende, så det ikke længere er muligt for den enkelte aktør selv at løse problemerne, hvad enten det er en offentlig, privat eller civilsamfundsorganisation:
 
”Vi arbejder for at fremme en multi-dimensionel tilgang - den holistiske tilgang er faktisk ved at være fortærsket. Vi snakker ikke om CSR, som det ser ud i dag, men om et fremtidigt tværsektorielt samarbejde, hvor alle tager et ansvar – det totale ansvar – for, at værdikæden er bæredygtig. Virksomhederne kan drive deres egen del af værdikæden, men der er en stribe af vilkår, der ligger uden for deres ansvarsområde, og de kan ikke nødvendigvis blive ved med at eksistere på samme vilkår som nu. Vi er nødt til at tænke i et længere perspektiv, hvis vi skal fortsætte med at source, som vi gør, ellers kommer virksomhederne til at kannibalisere på hinanden.”
 
Et løft til juice-industrien
For at gå foran med et godt eksempel har Sociability derfor været den drivende kraft i etableringen af en CSR-platform inden for juiceindustrien. Platformen, der har opnået EU-støtte og går under navnet Juice CSR Platform, sigter mod en mobilisering af alle stakeholders til at finde løsninger på juiceindustriens udfordringer.
 
”Tvangsarbejde er en af de helt store udviklingsudfordringer, der er inden for juiceindustrien. Det er nok de færreste, der tænker over dét, når de drikker deres morgenjuice. Juiceproduktionen har kæder ud i hele verden: Brasilien – der dyrker langt hovedparten af den frugt, der går i juicen, Thailand og Malawi, for blot at nævne nogle af landene. Som forbruger i Danmark, sidder vi øverst i værdikæden, og vi tænker nok kun sjældent over, at den lave pris på juicen skyldes, at der er nogle mennesker i oprindelseslandene, der lever og arbejder under kummerlige forhold,” påpeger Elizabeth Boye og beretter om en aktuel sag, som viser, at partnerskab gør stærk: "Lige nu er der i Tyskland en NGO, som er begyndt at have fokus på forholdene i netop Brasilien. Og hele sektoren står nu sammen for at løse udfordringerne, for de afhænger alle af, at de bliver løst, og de kan ikke løse dem hver for sig. Det er virkelig massivt i skala: der skal kapacitetsopbygges hos farmerne, NGO’erne skal med ind over, og myndighederne skal spille en aktiv rolle.”
 
Se langt ud over egen næsetip
For Elizabeth Boye er Juice CSR-platformen en konkret og stærk sektor business case på, at det kan betale sig at have ansvarlighed som udgangspunkt og at stå sammen. Det handler om strategisk forretningsudvikling ved at finde de rette parter og skabe loyalitet gennem hele værdikæden, og ved at sikre sig stabile leverandører, som man kan stole på, også når det gælder de sociale hensyn. Og så handler det i høj grad om det her med at se sig selv som del af en større sag:
 
”Juiceindustrien og dens udfordringer er et godt eksempel på, at det ikke længere er nok at se CSR som noget, der foregår indeni virksomheden og lige uden for dens gadedør. Det, som kommer til at tælle i fremtiden, er ’CSR beyond the ego’,” siger Elizabeth Boye, som mener, der skal tænkes radikalt om: ”For at gøde jorden for Responsible Business practises, der er reelle og ressilient, er det helt afgørende, at vi får udviklet en ny samfundsmodel. Det kan for eksempel godt være, at en vare kun koster 10 kr., men hvad er egentlig den reelle pris? Hvis producenten er en social entreprenør, som tager ansvar for socialt udsatte og får dem væk fra den offentlige ydelse, så burde produktet måske kun koste 5 kr., fordi samfundet har en interesse i, at det produkt bliver lavet frem for andre. Vi har med andre ord behov for en ny prisstruktur, som tager højde for varernes egentlige og fuldstændige værdi i en samfundskontekst,” understreger Elizabeth Boye.
 
Sociability er med Elizabeth Boye i front vært for et miniseminar på Responsible Food, hvor der ses nøjere på good practice i fødevarebranchen med udgangspunkt i erfaringerne fra juiceindustrien og andre multi-stakeholder initiativer, som Sociability har supporteret. Blandt seminarets cases er Social Foodies, der har valgt at tage sagen helt i sin egen hånd ved selv at sikre sig, at der er taget de højest mulige sociale hensyn fra farmene, som leverer chokoladebønnerne til deres produkter, til pakkeriet. Det vil deltagerne i mere end én forstand få en smagsprøve på på konferencen. Endelig slutter miniseminaret af med en kort introduktion af ”UN Global Compacts Blue Number”-initiativ, der som værktøj kan være en vej til synlighed på en global markedsplads for fødevarerproducenter.
 
Værter for de andre miniseminarer er: Fairtrade Mærket, Fødevarebanken, Periamma, DTU Fødevareinstituttet og Daka Refood. Responsible Food byder derudover på masser af cases, gæstetaler, markedsplads og paneldebat med centrale aktører inden for ansvarlighed i fødevare-varekæden.
 
Konferencen finder sted d. 26. november i Festauditoriet på Natur & Biovidenskabelig Fakultet (det tidligere KVL), Frederiksberg. Læs mere og tilmeld dig på www.csr-link.dk.

Følg også CSR LINK på LinkedIn her. Der er flere oplysninger at hente om juiceindustriens CSR-platform på http://juicecsr.eu/csr-platform

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere