CSR-kommunikation - sund fornuft og god forretning

Det er ved at være op over. Med den nye lov om CSR rapportering står danske virksomheder med en unik mulighed for at styrke profilen som samfundsansvarlig aktør. Problemet er bare, at mange af de berørte virksomheder slet ikke kender til de nye lovkrav. Og færre endnu har en formuleret politik på området.

30.11.2009

CSR.dk

Fra og med årsrapporten for 2009 er det blevet lovpligtigt for de 1100 største danske virksomheder at gøre rede for deres arbejde med samfundsansvar eller socialt ansvar, også kaldet CSR (Corporate Social Responsibility). Men helt nye undersøgelser fra Jysk Analyse og Projekt Succes med CSRTM viser, at det står sløjt til med det sociale ansvar i danske virksomheder. En rundspørge blandt 650 af de berørte virksomheder afslører, at omkring 70 pct. af virksomhederne intet eller meget lidt kendskab har til de nye lovkrav om CSR-rapportering, mens 66 pct. ikke har formuleret en politik for arbejdet med CSR.

CSR arbejdet frem i lyset
I undersøgelserne vurderer de fleste virksomheder, at manglende kendskab til CSR er den største udfordring i forhold til at opfylde de nye krav i Årsregnskabsloven. Dermed ikke sagt at virksomhederne ikke arbejder med samfundsansvar. Det gør langt de fleste, især på områder som miljø, arbejdsmiljø og human resource. Men indsatsen er sjældent sat i system og strategisk sammenhæng, ej heller er der udformet en egentlig strategi for kommunikationen. Kun ved at fortælle hvad man rent faktisk gør på området - internt som eksternt - kan virksomhederne opnå det fulde udbytte af CSR.

Forretningsmæssig værdi
Hidtil har samfundsansvar i høj grad været et spørgsmål om at overholde gældende love og regler. Men der en klar tendens i retning af voksende krav og forventninger fra virksomhedernes interessenter. Derfor bliver det stadig vigtigere for virksomhederne at synliggøre den forskel, de gør i verden på en engageret og troværdig måde. Den nye lov sætter rammer, der kan gøre arbejdet overskueligt og sammenligneligt.

Og det handler ikke om kommunikation for kommunikationens skyld. Tværtimod er det væsentligt at gå den strategiske vej med en rapportering, der skaber værdi for forretningen. Øvelsen går ud på at finde frem til de temaer og aktiviteter, der er væsentlige for virksomhedens interessenter og samtidig giver forretningsmæssig mening for virksomheden. Forankret i virksomhedens overordnede strategi kan samfundsansvar og bæredygtighed blive en drivkraft og en væsentlig konkurrenceparameter.

CSR kommunikation starter indefra
Al god kommunikation starter indefra. Det gælder også CSR-kommunikation, der ideelt set hænger tæt sammen med virksomhedens værdier og overordnede strategi. Som virksomhedens vigtigste ambassadører skal medarbejderne vide, hvad virksomheden er og står for, og hvor den er på vej hen. Medarbejderne er i sig selv vigtige interessenter, når det gælder socialt engagement i lokalsamfundet og bestræbelsen på at være en god arbejdsplads, der sikrer medarbejderne muligheder for personlig og faglig udvikling. Når virksomheden viser vilje til at arbejde proaktivt med samfundsansvar, giver det stolthed hos medarbejderne og gør det nemmere at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Men kun ved at sætte handling bag ordene kan der skabes ejerskab internt i virksomheden.

Synlig gevinst
Det tager tid at få arbejdet med samfundsansvar integreret i virksomheden. Derfor er det vigtigt at tage små skridt i starten og sørge for, at alle medarbejdere kan følge med i processen. Til gengæld er gevinsten til at få øje på, når arbejdet gribes rigtigt an. Strategisk CSR-kommunikation kan være med til at bringe virksomhedens skjulte værdier frem i lyset. På den måde kan de forretningsmæssige fordele ved at redegøre for samfundsansvar mere end opveje omkostningerne.

Vælg et realistisk ambitionsniveau
Virksomhederne sætter selv overliggeren, når de nye lovkrav skal opfyldes. For de virksomheder, der allerede har politikker for samfundsansvar, skal rapporteringen indeholde oplysning om:

  • Hvad vil vi?Redegørelse for politikker, standarder eller principper for samfundsansvar som virksomheden anvender.
  • Hvad gør vi?Omtale af hvordan politikkerne omsættes til handling.
  • Hvad får vi ud af det? Vurdering af hvad virksomheden har opnået gennem arbejdet med CSR.


Artiklen er skrevet af Ulla Schade, indehaver af Schade Kommunikation & Coaching. Ulla Schade har mange års erfaring i at bistå virksomheder og ledere med at styrke og professionalisere kommunikationen internt og eksternt. Hun har samtidig solid erfaring med CSR-kommunikation fra samarbejde med en række store internationale virksomheder og organisationer.
Yderligere information på www.schadekom.dk

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

15.01.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Carletti har deltaget i projektet Afkobling sammen med Alexandra Instituttet

15.01.2025CSR.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025CSR.dk

Danske banker holder fast i klimaambitioner trods splittelse i sektoren

13.01.2025CSR.dk

Ulighed i udledninger: De riges bidrag til klimakrisen

13.01.2025Merkur Andelskasse

Sponseret

Godt nytår fra Danmarks mest utålmodige bank

10.01.2025CSR.dk

New York sender regningen for klimaskader til olieselskaber

10.01.2025CSR.dk

Virksomheder i balancegang mellem compliance og innovation

10.01.2025CSR.dk

Løsningen ligger i belønning, ikke i deregulering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CABI
Webinar
Webinarrække | 3:3 Styrk trivselsarbejdet med fokus på roller og ansvarsfordeling

Dette webinar er det tredje af tre. Her får du viden om, hvordan trivsel og fravær hænger sammen og præsentation af roller og ansvar i trivselsarbejdet.

Dato

16.01.2025

Tid

08:15

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
TNFD Webinar: Developing a Nature Transition Plan

Join us for the 7th webinar in the Nordic TNFD Consultation Group where we will explore how to put together a robust nature transition plan. The webinar will revolve around TNFD’s recent Discussion paper on nature transition plans.

Dato

16.01.2025

Tid

13:00

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

20.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20th January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

20.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom